SUMBANGAN TAMADUN INDIA
Kepercayaan bahawa terdapat satu tamadun atau peradaban yang sempurna adalah mitos, bukan realiti. setiap tamadun mempunyai kekuatan-kekuatan (keunikan) dan kelemahan-kelemahan yang tersendiri. kekuatan sesuatu tamadun mungkin terletak pada nilai-nilai moral, agama, falsafah, politik dan estetik manakala kelemahannya terletak pada nilai-nilai ideal. untuk meneliti dan mengkaji nilai-nilai ideal bukanlah merupakan suatu tugas yang sukar tetapi untuk mengidentifikasikan kelemahan-kelemahan dan memahami sesuatu tamadun itu, menjadi satu cabaran.
Melalui tamadun india, kita dapat memerhatikan dua sudut pandangan yang menarik
mengenainya iaitu pertama, nilai-nilai ideal dan kontradiksi terhadap
nilai-nilai itu; dan keduanya, cara tamadun ini menyesuaikan diri terhadap
perkara ini. inilah dianggap iktibar tamadun india yang menjadi teladan kepada
zaman moden masa kini. dalam konteks ini, iktibar dari tamadun india dilihat
melalui dua aspek terpenting iaitu pertama, pandangan semesta dan kedua, nilai-
nilai.
Sejarah India
yang dibahagikan kepada tiga zaman, iaitu zaman purba, zaman pertengahan dan
zaman moden atau masing-masing dikenali sebagai Zaman Hindu, Muslim dan
British, telah menyaksikan kedatangan penduduk-penduduk baru dan kemunculan
budaya, tradisi, agama, falsafah, bahasa, idea dan sistem baru. Tamadun India dapat
meresap, mengubah suai dan kekal dengan elemen- elemen dari dalam dan luar
India. Semuanya ini membentuk suatu masyarakat berbilang budaya, agama dan
kumpulan etnik dan subetnik di samping terdapat perbezaan berdasarkan kasta,
kawasan dan bahasa, yang masing-masing membuka ruang dan peluang bagi
pembahagian masyarakat.
Kepelbagaian dalam masyarakat menyumbangkan unsur-unsur kontradiksi seperti
kebaikan dan keburukan, toleransi dan tidak bertoleransi, perpaduan dan tidak
bersatupadu, kesetiaan dan ketidaksetiaan, persamaan dan ketidaksamaan,
integrasi dan perasingan, bekerjasama dan persaingan, persetujuan dan konflik,
persamaan dan perbezaan, keadilan dan ketidakadilan, dan perasaan khuatir dan
tidak dipedulikan. Tetapi masyarakat India tidak berpecah belah atau tidak
menimbulkan keadaan huru-hara walaupun beberapa perubahan antaranya dilakukan
dengan kekerasan bukan secara sukarela. Masyarakat India kekal dengan
kestabilan walaupun terdapat zaman-zaman yang menyaksikan perubahan pesat dan
radikal kerana serangan luar. Ini kerana pandangan semesta India yang
menekankan perpaduan dalam kepelbagaian dan dibantu oleh organisasi sosial yang
menerima pelbagai unsur sambil menentang perubahan-perubahan.
Tamadun India, khasnya tamadun Hindu, telah mengembangkan pandangan semesta
yang dapat mengharmonikan kecenderungan-kecenderungan berkonflik dan lain-lain
unsur kepelbagaian dunia fenomena. Pandangan semesta organik ini, walaupun
dibentuk berasaskan sifat kerohanian, menerangkan realiti seperti yang didapati
di peringkat dasar (ultimate) dan di peringkat duniawi. Pada peringkat dasar
realiti dilihat sebagai tidak berpenghujung (infinite) dan tidak terbatas
tetapi pada peringkat duniawi ia dilihat sebagai bersifat majmuk dengan
pelbagai nama dan bentuk. Tiap-tiap satu ini diakui sebagai realiti dengan
unsur-unsur tersendiri di peringkat masing-masing. Walaupun perbezaan-
perbezaan ini diakui sebagai satu yang berdasarkan tujuan ia wujud dalam
konteksnya, mereka ini haruslah dilihat sebagai pandangan terhad. Sebenarnya
mereka ini adalah manifestasi kepelbagaian realiti yang tidak berbeza. Unsur-
unsur majmuk, yang dianggap sebagai manifestasi realiti mutlak, saling
berhubung dan bergantung antara satu sama lain sebagai elemen-elemen
keseluruhan yang berbeza {differentiated totality). Tiap-tiap satu boleh
menjadi tumpuan bagi memahami keseluruhan. Dengan mengidentifikasikan
unsur-unsur majmuk dengan keseluruhan, konflik yang berlaku di peringkat
duniawi dapat diatasi.
Jadi pandangan semesta ini menekankan sifat perpaduan di satu peringkat dan sifat majmuk-relativisme di peringkat lain.
Pandangan semesta ini lebih bersesuaian dengan unsur-unsur kompleks yang
terdapat dalam realiti sosial, jadi ia bersedia untuk menerima pelbagai sistem,
corak kehidupan sosial dan kepercayaan-kepercayaan. la tidak menuntut atau
diganggu oleh prinsip moral yang terlibat dengan kepercayaan bahawa ia
mempunyai kebenamn. Pandangan semesta ini membenarkan seseorang memilih cara
berfikir dan melakukan tindakan sendiri. Oleh yang demikian kontradiksi
diterima sebagai unsur kehidupan yang tidak dapat dielakkan. Perspektif ini
menunjukkan bagaimana India dapat menerima dan dapat mengekalkan pelbagai
tradisi, pandangan dan pemikiran yang sering berbeza. Pendek kata, pandangan
semesta ini bukan sahaja menerima perbezaan dan kepelbagaian tetapi menuntut
supaya mereka wujud bersama.
Sikap menerima kepelbagaian, perbezaan dan kontradiksi dalam tradisi
sosiobudaya merupakan sumbangan utama tamadun India kepada tamadun dunia. Sifat
ini ialah asas pandangan semesta India yang asal. la menekankan hakikat bahawa
terdapat cara berfikir, cara hidup dan cara membuat sesuatu yang berbeza dan
alternatif walaupun ia bertentangan satu sama lain. Sifat ini membenarkan
kepelbagaian dan menerima hakikat bahawa kontradiksi bukan sahaja boleh wujud
bersama tetapi harus wujud bersama kerana dalam dunia benar semua benda dan
perkara tidak diaturkan dalam satu sistem yang teratur, seimbang dan berpadu.
Jadi tradisi ini tidak menuntut bahawa bagi dua perkara untuk wujud bersama
mereka tidak boleh mempunyai unsur-unsur bertentangan. Misalnya dalam aspek
agama terdapat pelbagai kepercayaan, amalan dan falsafah yang dianggap sebagai
unsur realiti agama. Dalam perkembangan tradisi agama didapati dewa-dewi yang
terpenting pada Zaman Veda Awal dengan beribu- ribu mazmur suci dicipta dan
pelbagai upacara pengorbanan diadakan. Lama- kelamaan dewa-dewi ini hilang
kepentingan dan akhirnya lenyap dari sistem agama orang Indo Arya. Dewa-dewi
baru dan pelbagai sistem agama yang berbeza dan kadang-kadang bertentangan
muncul, semuanya menegakkan legitimasi dengan menyatakan bahawa mereka
didasarkan pada Veda-Veda. Tradisi India menerima semua ini dengan kepercayaan
bahawa mereka ialah unsur-unsur benar Hinduisme. Sama ada ia politeisme atau monoteisme
mahupun Vaisnavisme atau Saivisme semuanya adalah sama bagi seorang Hindu
kerana mereka ialah perwakilan simbolik realiti agama yang sama.
Dewa-dewi politeistik dianggap sebagai penjaga nilai-nilai manusia seperti
kesihatan, kekayaan, panjang umur, kemasyhuran dan kejayaan dan mereka boleh
merayu kepada dewa-dewi supaya mengurniakan nilai-nilai ini. Konsep bahawa
dewa-dewi menjaga sesuatu yang dikehendaki oleh manusia merupakan cara
menegakkan nilai-nilai manusia dan memberi sifat-sifat kerohanian kepadanya.
Bagi mereka yang mempunyai orientasi psikologi dan kemahiran kerohanian yang
tidak sesuai bagi pencanan kehidupan kekal abadi atau integrasi kosmik boleh
meneruskan usaha mencari ketuhanan dalam kehidupan seharian. Jadi politeisme
memainkan peranan mengikut rangka keperluannya. Pengikut tradisi Hindu tidak
melihat apa jua kontradiksi sebab mereka melihat kesahan berhubung dengan
tujuan.
Selain daripada struktur pluralistik tradisi agama Hindu, India juga menyaksikan kedatangan dua agama utama iaitu Islam dan Kristian dengan tradisi, kepercayaan dan amalan masing-masing. Kedua-dua ini wujud bersama dengan kepercayaan dan amalan Hindu dan orang-orang India menerima semua ini dengan semangat dan minda yang membenarkan perbezaan dan kontradiksi. Di samping itu kita dapat lihat orang-orang India yang memeluk kedua-dua agama ini kekal dengan pandangan, unsur dan amalan Hindu. Misalnya prasangka-prasangka kasta, ketidakbenaran perkahwinan semula balu, penyembahan patung dan amalan upacara diteruskan. Kontradiksi dengan ajaran Islam adalah ketara sebab terdapat orang India Muslim yang menyembah orang soleh dan tempat pengkebumian (seperti Shaikh Chisti dan Bairom Nath) yang bertentangan dengan monoteisme Islam. Amalan penyembahan patung- patung seperti yang terlihat pada orang Chaurishara di Uttar Pradesh yang menyembah Kalka Sahja Mai; Meo dari Punjab menyembahkan dewa-dewa seperti Siansi, Magti dan Lachi; Turk Nawa dari Bengal menyembah Lakshmi; orang Muslim Bengal menyembah Sitata, Kali dan Dharmaraj; orang Shin menyembah lembu dan orang Momin dari Kutch menyembah triniti Hindu. Tetapi masyarakat Muslim termasuk pemerintah dan ulama menerima amalan- amalan ini dan tidak menyuarakan bantahan terhadapnya.
Dalam sistem pemikiran falsafah Hindu terdapat enam aliran iaitu Sankhya, Yoga, Nyaya, Vaisesika, Mimamsa dan Vedanta. Sankhya membincangkan 25 tattva atau prinsip yang menyumbang kepada penciptaan manakala Yoga menekankan kawalan badan dan pancaindera sebagai cara mencapai pengetahuan benar tentang Realiti Agung. Nyaya berdasarkan kepada logik jadi penekanan terhadap pemikiran yang jelas dan logik adalah cara mencapai kegembiraan teragung. Vaisesika menyatakan tentang penciptaan duniawi dari atom dan pelepasan dari kehidupan duniawi bergantung kepada kebolehan mengidentifikasikan elemen-elemen atomik duniawi. Kuasa dan undang-undang dalam kitab Veda dibincangkan oleh Mimamsa manakala Vedanta mencadangkan kewujudan Roh Mutlak dalam semua benda, dan tujuan kehidupan ialah mencapai penyatuan roh individu dengan roh duniawi. Tentang hubungan roh individu dan Tuhan terdapat sekurang-kurangnya tujuh interpretasi seperti dvaita (dualisme), advaita (tanpa dualisme), suddhadvaira (tanpa dualisme secara mutlak), visistadvaita (tanpa dualisme dengan syarat) dan sebagainya.
Kesemua aliran falsafah ini wujud pada masa yang sama dan mewakili pandangan berbeza dan menerangkan kewujudan realiti dari sudut pandangan tertentu. Pandangan berbeza tidak sehingga menyingkirkan sesuatu pandangan lain untuk memahami kebenaran. Pandangan berbeza sebenarnya digalakkan oleh keinginan untuk menerangkan mengenai kebenaran dari sesuatu sudut pandangan. Bahawa terdapat pandangan yang berbeza atau bertentangan antara satu sama lain yang terus wujud dan berkembang menunjukkan kebolehan dan kesudian orang India menerima pandangan yang bertentangan mengenai sesuatu perkara, biar dalam aspek sosial mahupun dalam aspek agama atau falsafah.
Pemikiran falsafah Hindu wujud dalam suasana budaya yang sama dengan Buddhisme
danJainisme yang menekankan falsafah heterodoks dan ateistik. Kedua-dua agama
ini bukan sahaja mengelakkan perbincangan tentang Tuhan tetapi juga menafikan
realiti dunia fenomena. Doktrin maya atau illusi tentang duniawi
didokumentasikan dalam aliran Yogacara dan Madhyamika mazhab Buddhisme Mahayana
dan juga dalam mazhab Buddhisme Hinayana yang awal. Tambahan pula Buddha
sendiri telah menolak Hinduisme, kasta dan kedudukan orang Brahmin tetapi orang
India sudi menerima agama Buddha dan rarnai yang telah memeluknya. Semangat dan
minda orang India tidak mengasingkan perbezaan dan kontradiksi kerana mereka
percaya bahawa sesuatu pandangan itu mungkin benar di sesuatu peringkat dan
mungkin betui tentang sesuatu aspek realiti.
Penerimaan unsur-unsur perbezaan dalam aspek agama membawa kesan positif bagi
masyarakat India yang tidak mengalami sebarang pergolakan agama dalam
sejarahnya. Tetapi sifat penerimaan yang terlihat dalam kehidupan sosial
membawa kesan negatif terhadap seseorang individu dan sesuatu kumpulan yang
menjadi mangsa diskrimmasi dan penghinaan. Terdapat sebilangan manusia yang
dianggap sebagai orang yang tidak boleh disentuh dan didekati, diasingkan dan
dikehendaki tinggal dikawasan terpencil, didiskriminasikan dan dieksploitasi.
Masyarakat India tidak mempedulikan ketidakseimbangan dan ketidakadilan yang berlaku di hadapan mereka walaupun tradisi bhakti menekankan persamaan manusia di sisi Tuhan. Ada yang cuba menggunakan konsep karma yang menyatakan bahawa kelahiran seseorang ditentukan oleh perbuatannya dalam kehidupan lalu iaitu sebelum kehidupan mi. Ini merupakan usaha golongan yang menikmati kehidupan yang baik menjustifikasikan kedudukan mereka. Kaum wanita juga tidak dikecualikan daripada penghinaan, diskriminasi dan layanan yang berbeza. Perkahwinan awal, amalan hipergami, pemberian dowri dan larangan terhadap perkahwinan semula balu menyebabkan kemunculan balu- balu muda. Prasangka dan diskriminasi terhadap balu begitu negatif sehingga mereka sanggup melakukan sati (membakar diri) bersama mayat suami mereka daripada hidup sebagai seorang balu. Memang tidak berlaku pergolakan sosial dalam masyarakat kerana perasaan batin ahli-ahli keluarga dan masyarakat tidak dibangkitkan dan mereka menerima adat-adat ini sebagai desachara (adat sesuatu kawasan).
Dalam aspek politik terdapat konsep rajadharma atau tugas-tugas yang diwajibkan bagi seorang pemerintah atau kerajaan. Bahawa terdapat tugas dan tanggungjawab pemerintah bererti golongan yang diperintah mempunyai hak-hak tertentu untuk menuntut perhatian kerajaan. Rakyat yang setia dan membayar cukai mempunyai hak untuk menggantikan pemerintah atau kerajaan yang kejam atau tidak cekap. Jadi tekanan terhadap obligasi atau tanggungjawab antara satu sama lain penting dalam hubungan antara kerajaan dan rakyat. Kita dapat melihat dalam sejarah India, bukan sahaja pemerintahan (seperti Chandragupta Maurya, Asoka Harsha, Alauddin Hussein Shah, Sultan Zainal Abidin dan Akbar) yang selaras dengan konsep rajadharma tetapi terdapat juga pemerintah-pemerintah yang bersifat autokrat, mengganggu hak dan kebebasan rakyat, menyalahgunakan kuasa dan tidak berperikemanusiaan.
Pada zaman pemerintahan Aurangzeb, Islam dijadikan agama rasmi negara.
Pegawai-pegawai beragama Hindu disingkirkan dari perkhidmatan kerajaan, cukai
jizayah ke atas bukan Muslim dikuatkuasakan, baginda tidak ingin menaungi sent
dan agama rakyat bukan Muslim, dan kuil-kuil Hindu dimusnahkan. Rakyat India
menerima pelanggaran norma oleh pemerintah dengan falsafah bahawa penyelewengan
adalah sesuatu yang tidak dapat dielakkan.
Jadi sifat penerimaan yang menjadi asas pandangan semesta India mempengaruhi
pemikiran orang India sehinggalah mereka menerima idea, pandangan, amalan dan
kehidupan yang berbeza dan kadang-kadang bertentangan.
Sifat Toleransi
Pandangan semesta organik ini mengalami perubahan selepas kedatangan kuasa British ke India. Dasar memperkenalkan pendidikan Inggeris dan usaha-usaha yang dijalankan oleh mubaligh Kristian telah mempengaruhi pemikiran dan perasaan orang India. Mereka mulai menyedari beberapa kelemahan dalam masyarakat terutama dalam aspek sosial dan agama lalu mengambil tindakan untuk memperbaharui masyarakat. Mereka melihat masyarakat secara kritis dan dari sudut pandangan rasional dan apa-apa saja yang difikir tidak selaras dengan unsur rasional dan saintifik ditentang. Masyarakat India beransur-ansur menerima pandangan semesta atomistik yang mementingkan persamaan, persetujuan dan keharmonian.
Mengikut pandangan semesta ini bagi dua benda untuk wujud bersama mereka tidak
boleh mempunyai unsur-unsur berkontradiksi. Ketidaksamaan dan perbezaan akan
menyebabkan mereka percaya India akan menyaksikan perubahan-perubahan sosial
dan agama, usaha untuk menentang pihak British, perjuangan untuk menuntut
kemerdekaan, rusuhan antara orang Hindu dengan Muslim, tuntutan untuk negara
berasingan bagi orang Muslim, tuntutan oleh kasta-kasta bawahan untuk
memperbaiki kehidupan dan kedudukan mereka, usaha-usaha perubahan terhadap
kedudukan kaum wanita dan lain-lain lagi. Ini bermakna, ciri-ciri masyarakat
yang wujud sejak zaman purba dan zaman pertengahan, dan yang telah diterima,
sekarang dipersoalkan dan ditentang.
Tamadun India mempunyai atau memiliki mekanisme yang dapat menguruskan
pemikiran dan tindakan rakyatnya, supaya dapat mengharmoniskan tendensi
berkonflik yang muncul dalam masyarakat bersifat majmuk, dan juga hubungan
antara individu terpaksa menghadapi pandangan semesta yang bertentangan. Konsep
atau prinsip perpaduan dalam kepelbagaian mula diancam dan India menghadapi
pelbagai tuntutan, termasuk tuntutan untuk memisahkan negara.
Kedatangan British dan tindakan memperkenalkan pendidikan Inggeris di India
telah menyebarkan idea-idea seperti kebebasan, persamaan, kesetiaan, keadilan,
rasionaliti, kebenaran dan kesedaran batin. Peranan mubaligh- mubaligh Kristian
juga menunjukkan kepentingan nilai-nilai ini. Oleh yang demikian sikap,
perspektif, kepercayaan dan pemikiran orang India melalui perubahan utama dan
mempengaruhi pandangan semesta yang dipegang selama itu. Pandangan semesta baru
mula muncul dalam minda orang India.
Mengikut pandangan semesta ini semua benda mempunyai unsur-unsur semulajadi
yang unik dan berbeza. la menekankan bahawa terdapat perbezaan mutlak antara
benda-benda yang boleh wujud secara berasingan atau mengadakan hubungan dengan
benda-benda lain. Ada kemungkinan benda-benda ini boleh wujud bersama sekiranya
tidak ada konflik atau pertentangan antara mereka. Jadi perpaduan dilihat dalam
bentuk sistem yang seimbang, tetap dan tekun. iaitu benda-benda yang menjadi
sebahagian susunan atau sebahagian dari perpaduan tidak boleh menunjukkan
konflik dan kontradiksi antara mereka. Benda-benda yang
menunjukkan konflik dan pertentangan tidak boleh wujud bersama.
Dipengaruhi oleh pandangan semesta baru ini masyarakat India mula melihat perbezaan agama, kasta, kawasan dan jantina sebagai unsur-unsur tidak sesuai dan tidak selari dengan idea-idea keadilan dan persamaan. Mereka melihat masyarakat India secara kritis dan melihat ketidaktetapan, kontradiksi dan konflik dalam semua aspek masyarakat sebagai sesuatu yang harus dipersoalkan dan diubahkan. Misalnya, perbezaan kasta dan ketidaksamaan menjadi sasaran pembaharu-pembaharu sosial dari Raja Ram Mohan Roy sehingga ke Gandhi, Ambedkar dan Naicker. Adat-adat sosial yang melibatkan kaum wanita seperti kahwin awal, perkahwman semula balu, pendidikan wanita, pembunuhan bayi perempuan dan upacara sati menyentuh kesedaran batin perubahan-perubahan di India seperti Ram Mohan Roy, Ishwar Chandra Vidyanagar dan B. M. Malabari. Swami Vivekananda mengingatkan orang India bahawa penerimaan secara buta adat-adat menyebabkan kemerosotan sosial dan budaya dalam masyarakat India. Di kalangan orang Muslim terdapat Syed Ahmad Khan, Syed Ameer Alt dan Bahruddin Tyabji yang memulakan pembaharuan sosial dan budaya supaya mereka menjadi lebih progresif.
Perkembangan sifat menghormati diri dan berkeyakinan diri menggalakkan orang India supaya memperjuangkan kemerdekaan daripada cengkaman kuasa imperialis. Ini menunjukkan bahawa orang India tidak lagi dapat menerima penjajahan negara mereka oleh kuasa imperialis asing. Dalam kehidupan sosial dan budaya, segala kontradiksi, konflik, perbezaan dan ketidaksesuaian tidak lagi diterima tetapi hanya ditoleransikan. Sifat toleransi menjadi intipati pandangan semesta orang India, biar orang Hindu mahupun orang Muslim. Dalam hubungan antara kaum masyarakat India menyaksikan perselisihan faham antara Hindu dengan Muslim. Perbezaan dan konflik meluaskan jurang hubungan antara kedua-dua kumpulan ini sehingga tuntutan dibuat untuk mewujudkan negara Pakistan. Kasta-kasta rendah yang telah menerima kedudukan mereka sehingga kurun ke-19 mula menuntut hak dan kedudukan mereka yang sah dalam masyarakat. Kaum wanita juga berjuang untuk kebebasan dan persamaan. Sebahagian besar dari kaum wanita dan kasta rendah yang tidak dapat menentang kedudukan mereka kerana tidak ada kuasa untuk melancarkan perjuangan hanya mentoleransikan kedudukan mereka.
Kumpulan-kumpulan bahasa yang tinggal di merata-rata tempat di India juga menuntut kerajaan India mewujudkan negeri-negeri berdasarkan bahasa selepas kemerdekaan. Kesan daripada permintaan ini pembentukkan negeri- negeri seperti Andhra Pradesh (bahasa Telegu), Tamil Nadu (bahasa Tamil), Orissa (bahasa Oriya), Karnataka (bahasa Kannada), Gujarat (bahasa Gujerati), Punjab (bahasa Punjabi), Bihar (bahasa Bihari), Kerala (bahasa Malayalam) dan lain-lain berlaku mulai tahun-tahun 1950-an.
Pandangan semesta baru yang menekankan perbezaan dan hak-hak individu member! galakan bagi sikap kritis terhadap realiti sosial. la berkait rapat dengan tujuan sesuatu benda, dan sesuatu benda dianggap baik atau buruk. Baik sekiranya ia memenuhi tujuan seseorang individu atau individu-individu, atau buruk sekiranya ia menghalang tujuan. Jadi keperluan menyingkirkan kejahatan yang wujud dalam bentuk kontradiksi, konflik dan perbezaan tidak dapat dielakkan. Masyarakat India kontemporari menghadapi banyak masalah berkaitan dengan kasta, kaum, dan agama kerana pandangan semesta atomistik ini yang menekankan peri pentingnya sifat keindividuan dan toleransi, bukan sifat berkumpulan dan penerimaan.
Malaysia dan India mempunyai banyak persamaan bukan sahaja dalam unsur
kepelbagaian kaum, budaya dan agama tetapi juga dalam pandangan semesta.
Sehingga akhir 1960-an, masyarakat Malaysia yang terdiri dari pelbagai kaum
iaitu Melayu, Cina dan India memegang pandangan semesta organik, dan menerima
segala unsur masyarakat sama ada yang serupa atau berbeza. Dari segi demografi,
kaum-kaum ini mendiami kawasan-kawasan yang berbeza sama ada menetap di
perkampungan, perladangan (estet) dan bandar, dan kaum-kaum ini kurang
berinteraksi. Mereka yang menetap di bandar menyaksikan pertemuan dan
pertembungan pelbagai budaya dan tradisi. Perbezaan diterima sebagai suatu
realiti sosial. Kebolehan pandangan ini untuk menerima elemen-elemen berbeza
dan berkonflik dalam satu sistem memberi satu wawasan luas dan kuasa untuk
berasimilasi dan bertoleransi. Terdapat perpaduan antara kaum etnik dan
interaksi antara kaum berlangsung dengan penuh tanggungjawab (komitmen),
persaudaraan, hormat-menghormati dan persefahaman.
Tahun-tahun pasca 1970 di Malaysia, menyaksikan kemunculan pandangan semesta
atomistik iaitu perbezaan dikenali dan diakui dan masyarakat dipandang dari
perspektif kritis. Unsur-unsur kontradiksi antara komuniti diberi perhatian,
dengan budaya, bahasa, agama dan kedudukan sosioekonomi menjadi isu-isu dalam
perubahan.
Pemikiran rasional, salah satu aspek pandangan semesta atomistik, memerlukan kerajaan sebagai pelindung (penaung) kepada rakyatnya memahami keadaan dan kedudukan sosial dan ekonomi yang berbeza dan mengambil tindakan mengatasi perbezaan ini. Ketidakseimbangan dari segi sosio-ekonomi telah menyebabkan kerajaan memperkenalkan dasar-dasar untuk membaiki dan meningkatkan kedudukan kaum Melayu, sebagai kaum teras di negara ini. Dasar Ekonomi Baru (DEB) diperkenalkan dengan matlamat untuk membasmi kemiskinan dan menyusun semula masyarakat tanpa mengira kaum dalam kedudukan sosio-ekonomi. DEB (1970-1990) diterima oleh kaum-kaum bukan Melayu kerana walaupun tumpuan utama diberikan kepada kaum Melayu dan bumiputera lain tetapi, kaum-kaum lain turut dilibatkan tanpa pengecualian. Ini kerana program membantu kaum Melayu dianggap sementara iaitu sehingga mereka mencapai kedudukan sosioekonomi yang lebih kurang sama dengan kaum-kaum lain di negara ini.
Tindakan melanjutkan dasar-dasar yang menyebelahl sesuatu kaum atau memberikan
keutamaan kepada sesuatu kaum menyebabkan kemunculan kontradiksi baru. Wujud
keadaan kaum Melayu akan menjadi sangat bergantung kepada kerajaan sehingga
tidak boleh mencapai mobiliti sosioekonomi dengan usaha sendiri dan tidak mampu
untuk bersaing secara terbuka dengan orang bukan Melayu. Tambahan pula kaum
bukan Melayu mulai mencurigai keinginan kerajaan untuk menamatkan dasar-dasar
ini. Terdapat sebilangan besar individu dalam kaum Melayu yang telah mencapai
taraf sosioekonomi yang tinggi tetapi masih menikmati kemudahan-kemudahan yang
diberi melalui dasar-dasar ini. Kontradiksi seperti ini akan mewujudkan
ketidaktentuan psikik di kalangan kaum- kaum lain yang tidak bersesuaian bagi
hubungan antara kaum dan integrasi nasional.
Dalam analisis terhadap tamadun India terdapat kemunculan tiga prinsip asas
yang penting bagi masyarakat pelbagai kaum dan budaya. Pandangan semesta
organik membenarkan penerimaan penuh kepelbagaian, perbezaan dan kontradiksi
tetapi pandangan semesta atomistik mengajar orang-orang India mentoleransikan
kepelbagaian dan perbezaan dan menolak kontradiksi. Jadi di
India moden terdapat penerimaan toleransi dan penoiaksn penerimaan. Di Malaysia
juga terdapat penerimaan kepelbagaian dan perbezaan pada sebelum tahun 1970,
tetapi ia berubah menjadi toleransi kepelbagaian dan perbezaan dan penolakan
kontradiksi secara pilihan pada zaman berikut. Di sini juga kita menyaksikan
penolakan 'penerimaan'.
Toleransi biasanya menandakan unsur-unsur negatif iaitu sesuatu atau seseorang tidak diterima atau disambut tetapi bertolak ansur kerana keadaan mendesak yang tidak boleh diubah. Sifat toleransi dalam masyarakat majmuk membawa kesan negatif. Apa yang perlu bagi integrasi nasional dan hubungan antara kaum ialah penerimaan secara penuh segala perbezaan dan kepelbagaian dan penolakan penuh segala kontradiksi tidak kira kaum, agama atau status sosial yang lain. Barulah satu aturan sosial yang stabil akan muncul dengan nilai-nilai individu, kumpulan, masyarakat dan nasional seperti persamaan, kerjasamapersetujuan, pencapaian, perpaduan, integrasi dan kesetiaan.
NILAI-NILAI TAMADUN INDIA YANG SESUAI DENGAN TAMADUN MALAYSIA.
Tamadun India menekankan beberapa nilai yang penting untuk membentuk individu,
memupuk semangat persaudaraan, menggalakkan sifat bertanggungjawab dan
mewujudkan keharmonian dalam masyarakat. Antara nilai dan kepercayaan yang
menyumbangkan kepada unsur-unsur tersebut ialah Dharma, kepercayaan kepada
Tuhan, Karma, Ahimsa, Satya, dan Perpaduan.
1-Dharma
Tradisi Hindu memperkenalkan konsep dharma untuk menandakan sifat benar
individu dan masyarakat iaitu dharma berfungsi sebagai konsep semula jadi atau
deskriptif (sebagaimana sesuatu itu wujud atau berlaku). Jadi
dharma masyarakat memerlukan idea tentang fungsi dan peraturan bagi menentukan
apa yang harus dilakukan oleh siapa. Dharma individu memerlukan apa yang harus
dilakukan oleh seseorang mengikut kelahiran dan peringkat dalam kehidupan.
Semua fungsi dalam masyarakat adalah penting bagi sesuatu aturan. Amalan
mempertingkatkan fungsi adalah percubaan untuk mengedarkan sumber kuasa iaitu
yang mempunyai status tertinggi tidak mempunyai kuasa politik atau ekonomi,
mereka yang mempunyai kuasa politik tidak menguasai sumber kekayaan dan mereka
yang menguasai kekayaan tidak mempunyai kuasa politik atau kedudukan tertinggi.
Dalam susunan seperti ini fungsi agama, pengajaran, usaha untuk kesucian moral
dan kerohanian diberi nilai tinggi dalam masyarakat, diikuti pula oleh fungsi
politik dan ketenteraan, kemudian fungsi ekonomi dan kerja buruh. Aturan
seperti ini mengesahkan kewujudan sistem Varna dalam masyarakat.
Dharma khas bagi individu atau svadharma yang ditentukan mengikut kedudukan
(varna) dan peringkat dalam kehidupan (asrama) harus dilakukan walaupun ia
tidak sempurna. Misalnya, seseorang Brahmin yang berada dalam peringkat
brahmacarya diwajibkan menumpukan perhatian kepada pelajaran dan seorang
Kshatriya dalam peringkat kedua atau grhastya dikehendaki menceburkan diri
dalam pemerintahan atau ketenteraan.
Visesa dharma merujuk kepada dharma yang dikaitkan dengan sesuatu kumpulan
seperti vamadharma (bagi vama),jatidharma (bagi jan), rajadharma (bagi
raja-raja) dan stridharma (bagi isteri). Misalnya, rajadharma meliputi tugas
dan tanggungjawab yang diwajibkan bagi seorang pemerintah. Kuasa yang dipegang
oleh seorang raja dikaitkan dengan kedudukannya dalam masyarakat bukan sebagai
seorang individu berasingan atau sebagai wakil rakyat tetapi tugasnya adalah
melindungi undang-undang sosial. Rakyat mempunyai kuasa untuk menggantikan raja
yang menyeleweng dalam tugasnya iaitu mengambil cukai tetapi tidak melindungi
mereka. Tugas utama raja ialah memerintah demi kebahagiaan rakyat dan
rajadharma memerlukan seorang pemerintah menganggap kebahagiaan rakyat sebagai
kebahagiaannya dan kebajikan rakyat sebagai tugas utamanya.
Sadharna dharma menekankan sifat-sifat am seperti kebenaran, kesabaran, memaafkan, kawalan minda, tidak mencuri, kebersihan, tidak melakukan kekejaman, kawalan deria, pengetahuan, ikhlas dan tidak marah, yang perlu ada bagi semua manusia.
Maka itu, dharma yang dikaitkan dengan tugas. tanggungia^-ab dan aturan member!
makna kepada kehidupan manusia iaitu member! individu identiti dan makna kepada
peranannya dalam kehidupan keseluruhan. Manusia tidak mempunyai pilihan bahkan
tugas-tugas spesitik dan jaminan bahawa perlakuannya memberi kesan kosrruk dan
akhirnya akan membantu dalam usaha untuk melepaskan diri daripada kehidupan
duniawi.
2- Kepercayaan kepada Tuhan
Kepercayaan kepada satu entiti yang melampaui batasan
pemikiran dan kesedaran manusia merupakan asas sistem pemikiran agama
orang-orang Hindu. Dalam tamadun India kita dapat lihat setakat manakah konsep
ketuhanan itu penting dengan merujuk kepada tradisi falsafah mereka sejak Zaman
Vedik.
Dalam karya-karya Upanishad konsep ketuhanan telah dipelopori secara mendalam
dan dikenali sebagai Brahman. Brahman mempunyai dua aspek iaitu saguna (mempunyai
sifat) dan nirguna (tanpa aspek). Dalam aspek saguna, Brahman adalah ketua bagi
semua, mengetahui segala-galanya dan pemerintah bagi pemikiran dalaman. Dialah
yang menyebabkan semua, daripadanya segala- galanya berhasil dan kepadanya
sahaja segala-galanya bersatu. Brahman adalah pemerintah alam semesta, Dialah
yang mencipta, memelihara dan akhirnya memusnahkannya. Dialah yang mengarahkan
takdir bagi semua makhluk dan yang tinggal di dalamnya. Dia menganugerahkan
kebahagiaan berdasarkan pahala dan memimpin mereka ke arah kesejahteraan dan
kebebasan, sebaliknya menghukum merekayangjahat. Dia digelar sebagai Isvara dan
badannya adalah jumlah campuran badan di alam semesta.
Dalam aspek nirguna Dia tiada sifat-sifatnya. Kewujudannya mutlak,
pengetahuannya mutlak dan kebahagiaannya mutlak tetapi kesemua mi tidak
merupakan sifat-sifatnya. Dialah yang menerangkan kesemua dan nirguna Brahman
hanya dapat diterangkan dalam bentuk penyangkalan seperti tidak panjang dan
tidak pendek, tidak terbayang atau gelap, tiada rasa atau berbau dan
sebagainya.
Dalam konteks menerangkan Brahman pemikir-pemikir Vedik telah membincangkan roh individu sitau. Atman. Atman digambarkan sebagai entiti yang bersemadi dalam badan manusia tetapi pada dasarnya adalah sama dengan Brahman. Roh individu digunakan untuk menerangkan Brahman yang juga dikenali sebagai Paratman (roh duniawi). Atman yang sebenarnya berasal dari Brahman menjadi berbeza kerana diselubungi oleh badan dan sehingga sifat keindividuan itu keksA Atman tidak dapat melepaskan diri dari duniawi dan bersatu dengan Brahman. Atman haruslah menyingkirkan segala karma atau hasil perbuatan untuk mencapal Brahman. Upanishad-upanishad telah menggunakan beberapa tamsil dan ibarat seperti garam yang dicampurkan dengan air setiap titik air itu bergaram, bunga api dan apt, besi dan gunting, tanah liat dan periuk belanga, emas dan rantai dan lain-lain untuk menerangkan sifat-sifat persamaan antara Brahman dan Atman.
Pemikiran agama dan falsafah yang muncul kemudiannya masih berasaskan kepada
ajaran Upanishad. Dalam usaha untuk menerangkan hubungan Atman dan Brahman
pendapat mereka berbeza iaitu ada aliran pemikiran yang menekankan sifat
perbezaan antara roh individu dan roh duniawi, ada yang membincangkan hubungan
bersyarat, ada yang menekankan bahawa tidak ada keduaan dan lain-lain tetapi
semua aliran-aliran ini menerima konsep ketuhanan.
Pemikiran falsafah India menyarankan setiap orang menyedari warisan kedewaan
mereka dan menerusi ini, mereka akan menyedari tentang tiadanya pembatasan dari
segi geografi, bangsa dan agama. Ini menjadi faktor utama untuk menyatupadukan
umat manusia di dunia ini. la memecahkan segala bentuk perbezaan yang
membelenggui kita dan meningkatkan umat manusia kepada status yang sebenar
sebagai anak-anak kekal abadi. la merupakan penjelasan kepada persoalan mengapa
kita hams buat baik kepada orang lain? Kita harus berbuat baik kepada orang
lain kerana kita kesemuanya ini adalah satu dan dengan menolong orang lain
bermakna kita menolong diri kita sendiri. Sebaliknya, dengan menyakiti orang
lain kita tidak mencederakan sesiapa tetapi sebenarnya mencederakan diri kita
sendiri.
3- Karma
Prinsip karma yang merujuk kepada jumlah perbuatan, ucapan, pemikiran dan tindakan seseorang dalam kehidupan ini akan menentukan kedudukannya dalam kelahiran semula. Perbuatan yang baik membantu seseorang individu mengumpulkan punya karma dan perbuatan sebaliknya menyebabkan pengumpul&npava karma. Kepercayaan bahawa seseorang yang mempunyai banyak pava karma akan lahir semula dalam keadaan di mana beliau terpaksa menghadapi penderitaan meyakinkannya supaya tidak membuat sesuatu yang tidak baik. Jadi ini menggalakkan setiap manusia berbuat baik kepada semua makhluk di dunia ini supaya menentukan bahawa dalam kelahiran semula kehidupannya adalah selesa. Membantu orang lain, menderma kepada golongan miskin, mengeluarkan kata-kata yang tidak melukakan hati orang lain, memikirkan tentang perkara-perkarayang baik dan sentiasa berbakti kepada Tuhan ialah unsur-unsur cara hidup yang disyorkan bagi seseorang yang menuju kepunya karma.
Agama-agama
Budhisme dan Jainisme yang dianggap heterodoks kerana tidak menerima Veda
sebagai autoriti dan tidak mementingkan konsep ketuhanan dalam ajaran-ajaran
mereka telah menerima prinsip karma dengan makna yang sama. Prinsip ini menjadi
asas pengajaran kepada kedua-dua agama ini, misalnya Buddha yang melihat sifat
keinginan sebagai sumber penderitaan manusia mencadangkan lapan cara yang mulia
seperti perbuatan yang baik, pengetahuan yang baik, pemikiran yang baik,
renungan yang baik, ucapan yang baik dan sebagainya dan semua ini merangkumi
prinsip karma.
Ajaran Bhagavadgita menekankan nishkama karma atau
membuat kerja tanpa menginginkan hasil dari kerja itu. Mengesyorkan karma yoga
sebagai salah satu cara untuk mencapai pelepasan dari kehidupan duniawi,
seorang penganut haruslah menjalankan kerja dengan sempurna sebagai instrumen
Tuhan tanpa mengharapkanapajuapunbalasan. Agama Sikhisme yang merupakan agama
yang menggabungkan unsur-unsur Hinduisme dan Islam juga menerima prinsip karma
dalam ajarannya.
Jadi
karma adalah prinsip asas bagi semua aliran pemikiran falsafah dan agama di
India biar yang berpandangan ortodoks mahupun yang memilih pandangan
hetorodoks.
4- Ahimsa
Ahimsa yang bermaksud tidak melakukan kekejaman, merupakan satu lagi prinsip asas yang dtekankan oleh ajaran Upanishad, Buddhisme dan Jainisme. Ditegaskan oleh pemikiran falsafah India bahawa orang yang mencari kebenaran mesti mempunyai kuasa untuk mengawal emosi-emosi dan keinginan, beransur- ansur melepaskan diri dari ikatan kepada badan. Tindakan melakukan kekejaman bukan sahaja melibatkan manusia tetapi juga makhluk-makhluk lain. Oleh yang demikian, amalan tidak memakan daging menjadi satu unsur penting dalam budaya India sejak zaman purba.
Agama Buddhisme menganggap ahimsa sebagai prinsip terpenting dalam ajarannya.
Di dalam semua benda yang bernyawa wujudnya roh dan perbuatan membunuh benda
itu bererti mengganggu roh yang bersemadi dalam badan itu. Ini dianggap sebagai
perbuatan dosa yang menyebabkan pengumpulan pava karma yang menjauh individu
dari mencapai nirvana atau pelepasan.
Bagi Mahatma Gandhi, kuasa ahimsa merupakan instrumen untuk mengubah
individu-individu supaya menentang ketidakadilan sosial, berjuang untuk
kebebasan politik dan mengekalkan undang-undang dan peraturan. Menggunakan
kekejaman untuk mengatasi lawannya hanyalah sekadar mencapai kemenangan pada
zahir sahaja. Pada hakikatnya, ianya kalah dalam perlawanan kerana perkembangan
rohani terhenti dan pencarian kebenaran menjadi sukar. Sebenarnya, pihak lawan
merupakan kuasa-kuasa kekejaman yang wujud dalam diri manusia. Menurut Mahatma
Gandhi, beliau mengesyorkan melayan musuh luar dengan kasih sayang dan simpati
kerana mereka merupakan mangsa kuasa- kuasa jahat. Seseorang haruslah melawan
dan menguasai musuh dalaman seperti hawa nafsu dan emosi-emosi supaya dapat
mencapai ketenangan dan jelas untuk memahami kebenaran.
Jadi dalam prinsip ahimsa terdapat unsur-unsur positif seperti kasih sayang,
simpati, betas kasihan, murah hati, jasa dan pengorbanan diri. Sifat- sifat ini
haruslah diperkukuh supaya mengelakkan diri daripada melakukan kekejaman atau
melukakan hati orang lain.
5- Satya
Undang-undang kehidupan yang kekal abadi, tidak berubah, mentadbir duniawi dan terdapat dalam sifat semulajadi manusia ialah kebenaran atau satya. Dipercayai bahawa wujudnya suatu kuasa di peringkat duniawi dan kewujudannya dirasai oleh manusia, dan dianggap sebagai kuasa kebaikan iaitu satya. Jadi satya bererti pengetahuan benar yang merangkumi kebaikan, keadilan, tindakan yang benar, ucapan dan pemikiran yang benar dan juga realiti mutlak atau Tuhan.
Satya juga digunakan bagi cara dan tujuan kerana kedua-dua ini dianggap sama. Tuhan merupakan objek pencarian dan seseorang yang mengamalkan ucapan, pemikiran dan tindakan yang benar akan mencapainya. Kesucian merupakan cara yang amat penting dalam mencapai sesuatu tujuan. Ini kerana tujuan merupakan tahap akhir dalam siri tindakan, dan setiap tindakan yang diambil terhadap tujuan adalah merupakan pencapaian separuh tujuan itu. Ini bermakna tujuan dan cara mempunyai sifat semulajadi yang sama.
Doktrin karma yoga iaitu bertindak tanpa mengharapkan hasil daripadanya
merupakan salah satu ajaran penting dalam falsafah India dan adalah sama dengan
satya. Tindakan yang benar/baik dianggap sebagai pencapaian separuh kebenaran
(yang merupakan tujuan dasar manusia), tidak memerlukan kita bimbang terhadap
hasil tindakan. la bersabit dengan seseorang yang mempunyai tujuan yang mulia
dan cara bertindak yang dianggap benar.
Dalam perjuangan untuk mencapai kemerdekaan, Mahatma Gandhi telah menggunakan
satya sebagai senjata sosial dan politik. Di samping mengumumkan tindakan untuk
tidak bekerjasama dengan pihak British beliau juga sanggup mengorbankan diri
demi mencapai tujuan perjuangan. Beliau menyeksa dirinya dengan mengamalkan
tindakan berpuasa sehingga man dengan harapan penderitaannya akan menyentuh
perasaan dalaman pihak pemerintah dan juga pihak yang saling bermusuhan iaitu
Hindu dan Muslim. Kesemuanya ini dilakukan demi untuk mengekalkan prinsip
satya.
6- Perpaduan
Negara India mengandungi masyarakat daripada pelbagai kaum dan agama, dan adalah penting kepada kerajaan untuk menggalakkan hubungan erat dan keharmonian masyarakat. Sejarah India menggambarkan pemerintah-pemerintah mengeratkan hubungan antara Hindu dan MusSim dan pemerintah-pemerintah yang melakukan sebaliknya.
Kerajaan-kerajaan Muslim di India, pada zaman pemerintahan Turko- Afghan yang
mendirikan kesultanan Delhi mahupun pada pemerintahan Mughal, pegawai-pegawai
yang dilantik adalah berdasarkan kebolehan dan bukan berdasarkan agama saereka.
Pelantikan seperti ini membantu pentadbir mewujudkan hdbungan erat dengan
masyarakat Hindu. Alauddin Hussain Shah (1493-1513) menjadi terkenal di kawasan
Bengal bukan sahaja kerana melantik orang Hindu dalam kerajaan tetapi juga
kerana naungannya terhadap bahasa dan kesusasteraan Hindu. Atas arahan baginda,
kitab Bhagavadgita dan Mahabharata diterjemahkan dari bahasa Sanskrit ke bahasa
Bengali. Pemerintah Kashmir, Sultan Zainal Abidin dihormati kerana tidak
mempunyai prasangka agama dan tidak bersikap diskriminasi antara masyarakat
Hindu dan Muslim. Buku-buku Sanskrit diterjemahkan ke dalam bahasa Persia
supava orang Muslim dapat membaca, memahami agama Hindu dan budaya Hindu purba.
Sultan merupakan penaung kepada keseniaan dan kesusasteraan Hindu.
Pemerintahan Akbar memberikan gambaran dan teladan mengenai apa yang hams
dilakukan oleh sesuatu kerajaan untuk memupuk semangat perpaduan di kalangan
rakyat. Baginda sedar kepentingan kerajaan sebagai asas kehidupan berkolektif
dan bukannya kepentingan agama. Maka itu, baginda bertindak mengasingkan diri
dari tradisi yang menerima sistem Khalifah Arab sebagai kuasa atau ketua
kerajaan Muslim. Akbar menekankan konsep kerajaan sekular dan tanpa unsur
perkauman. Sebaik sahaja Akbar menerajui takhta kerajaan baginda membatalkan
cukaijizayah yang dikenakan ke atas rakyat bukan beragama Islam. Antara
tindakan-tindakan lain yang menunjukkan kejujurannya menyatupadukan rakyatnya
dan mengakui kebebasan individu ialah mengharamkan institusi perhambaan serta
menggalakkan sifat persamaan rakyat disisi undang-undang tidak kira kedudukan
kelas, kasta atau agama. Semua perkhidmatan kerajaan, sivil dan ketenteraan,
dibuka untuk Hindu dan Muslim. Kahwin campur antara ahli-ahli keluarga diraja
Mughal dan putera-puteri Rajput digalakkan sebagai cara mewujudkan semangat
persaudaraan antara Hindu dengan Muslim.
Melaluinya juga, sumbangan dan bantuan diberikan kepada masyarakat Hindu, sadhu-sadhu
dan pundit-pundit Hindu dan disokong oleh kerajaan seperti ulama-ulama Muslim.
Geran-geran kewangan diberikan kepada mandir sebagaimana peruntukan diberi
kepada institusi masjid. Tindakan juga diambil terhadap sati, iaitu suatu
tradisi si balu [wanita] akan membakar dirinya bersama mayat mendiang suaminya,
walaupun ia melibatkan adat Hindu atas alasan ia tindakan tidak
berperikemanusiaan.
Akbar sedar kepentingan untuk mewujudkan suatu budaya am dan dalam hal ini, baginda cuba menggalakkan penggunaan satu bahasa am. Bahasa Urdu merupakan bahasa yang digunakan oleh orang-orang Muslim dan bahasa Hindi oleh orang-orang Hindi, tetapi asas kedua-dua bahasa ini ialah bahasa Persia. Maka itu keutamaan diberikan kepada bahasa Persia bukan sahaja sebagai bahasa rasmi tetapi juga sebagai bahasa pertuturan. Arahan diberi oleh kerajaan supaya semua akaun rasmi disimpan dalam bahasa ini dan semua komunikasi haruslah dijalankan melalui bahasa Persia. Buat kali pertamanya di India, kerajaan membina banyak sekolah dengan pelajar-pelajar Muslim dan Hindu diajar melalui bahasa Persia. Tindakan ini boleh disamakan dengan usaha Maharaja Cina Shih Huang Ti dalam kurun sebelum masehi yang memperkenalkan bahasa Mandarin sebagai bahasa am.
Idea satu budaya am menggalakkannya memperkenalkan sukatan pelajaran yang sama
bagi semua sekolah sekular. Sukatan pelajaran am mengandungi kesusasteraan
Persia, etika, matematik, pertanian, geometri, astrologi, ekonomi, senipolitik,
perubatan, logik, fizik, sejarah, ilmu menyimpan akaun dan kerja pejabat. Dasar
menekankan sukatan pelajaran sekular adalah untuk mewujudkan suasana yang
menggalakkan perpaduan nasional. Dasar pendidikan ini menggalakkan persefahaman
budaya sehingga terdapat masyarakat Islam dan Hindu yang mula menulis dan menterjemahkan
Atharva Veda dan Ramayana ke dalam bahasa Persia. Misalnya, Mulla Abdu Qadir
Badaoni bekerjasama dengan seorang pundit Hindu menterjemahkan kitab Atharva
Veda dan Ramayana ke dalam bahasa Persia. Penyair terkenal Faizi menterjemahkan
Lilavati, karya klasik matematik, ke dalam bahasa Persia. Dara Shikoh, putera
ShahJahan yang berminat dalam bidang falsafah dan mistikisme Hindu bukan sahaja
menterjemahkan Upanishad, Bhagavadgita dan Yoga Vashistha ke dalam bahasa
Persia, malah beliau menulis Majma-ul-Bahrai (tempat pertemuan dua lawatan)
yang merupakan kajian perbandingan falsafah mistik Hindu dan Islam. Terdapat
penyair-penyair Hindu seperti Chandran Bhan
Brahman yang telah mengubah syair-syair Persia yang bertaraftinggi, sama
seperti Abdul Rahim Khan Khanam dan Ras Khan yang mencipta syair-syair Hindi.
Dalam bidang sent bina, Akbar cuba mengintegrasikan unsur-unsur Muslim dan
Hindu, dan mewujudkan stall Mughal seperti yang digambarkan dalamJama Masjid di
Fatehpur Sikri. Sent lukisan juga mengalami perubahan besar selepas Akbar
menubuhkan akademi lukisan dan pelukis-pelukis Muslim dan Hindu diberikan tugas
untuk mencipta lukisan yang menggabungkan unsur- unsur Muslim dan Hindu.
Sebagai suatu kesimpulan, Akbar bukan sahaja mempunyai kepimpinan yang cekap tetapi dapat menyatupadukan rakyatnya melalui dasar-dasar yang adil dan saksama. Baginda dapat mengekalkan perpaduan politik, ekonomi, sosial, dan budaya dalam empayarnya yang mengandungi pelbagai tamadun, terutama Islam, Hindu dan Buddha.
Dalam konteks ini, bandingkan dasar-dasar pemerintahan Akbar dengan
pemerintahan Aurangzeb, dan kita dapat gambaran yang bertentangan. Aurangzeb
bukan sahaja menjadikan Islam sebagai agama rasmi kerajaan, baginda juga
mengamalkan sikap tidak bertoleransi terhadap penganut agama-agama lain, lalu
menghancurkan struktur harmoni, sosial dan keagamaan yang dibina oleh Akbar. Penekanan yang diberikan kepada agama Islam begitu kuat sehingga nyanyian,
tarian, lukisan dan sajak tidak dibenarkan di balai istana. Bagi menguatkuasakan
kod etika Islam untuk semua orang Muslim, baginda melantik pegawai-pegawai di
setiap bandar untuk mendenda orang-orang Muslim yang tidak
mencapaitarafmoraliti yang ditetapkan. Kemudian baginda melancarkan serangan
terhadap Hinduisme, mengharamkan pesta-pesta dan perayaan Hindu pada tahun
1668, menggunakan askar-askarnya untuk merobohkan kuil-kuil Hindu dan institusi
pendidikan Hindu. Sejak Mohamad Ghazni, inilah kali pertama India menyaksikan
begitu besar bilangan kuil-kuil Hindu di India Utara yang dimusnahkan dan
digantikan dengan masjid-masjid.
Dalam bidang pentadbiran, pegawai-pegawai beragama Hindu dalam kerajaan
termasuk menteri-menteri yang meninggal dunia digantikan dengan pegawai-pegawai
Muslim. Baginda cuba mentadbir empayar tanpa melibatkan orang Hindu tetapi
akhirnya menyedari bahawa ia tidak mungkin dapat dilakukan lalu terpaksa
mengambil balik kerani-kerani yang dibuang daripada perkhidmatan kerajaan.
Dengan tujuan mematuhi undang-undang Sunni, baginda bertindak membatalkan semua
cukai ke atas orang-orang Muslim dan kemudian memperkenalkan semula cukai
jizayah ke atas orang-orang Hindu.
Dasar Aurangzeb menyebabkan wujudnya perasaan tidak puas hati di kalangan
masyarakat bukan Muslim dan kesannya, pemberontakan mula tercetus di seluruh empayarnya.
Masyarakat Hindu di Mathura menentang pencabulan kuil-kuil Hindu pada tahun
1669; petani-petani Punjab memberontak pada tahun 1672; orang-orang Sikh
melawan kerajaan selepas guru kesembilan komuniti mereka, Tegh Bahadur,
dipenggal kepalanya kerana tidak ingin memeluk agama Islam. Anak Tegh Bahadur,
Guru Gobind Singh bersumpah akan membalas dendam demi bapanya dan agamanya lalu
mengubah kaum Sikh menjadi tentera 'singa' yang mendedikasikan diri untuk
memusnahkan kuasa Mughal. Orang- orang Rajput yang begitu setia kepada Akbar
memberontak pada tahun 1679 dan orang-orang Maratha di bawah Shivaji Maharaj
berjuang menentang kuasa Mughal untuk mencapai kemerdekaan kawasan mereka.
Kebangkitan penentangan dan pemberontakan terhadap kuasa Mughal di seluruh empayar
secara beransur-ansur menyumbang kepada kemerosotan dan kejatuhan kerajaan
Islam ini.
Berdasarkan perbandingan kepada kedua-dua pemerintahan, kita dapat lihat
keperluan dan kepentingan dasar yang adil bagi sesuatu negara yang mempunyai
pelbagai tamadun yang mengandungi pelbagai kaum, budaya, agama dan bahasa.
Melalui dasar yang rasional menurut penganut Hindu, Akbar dapat menarik
perhatian semua rakyatnya terutama di kalangan bukan Muslim untuk diperakui
sebagai pemerintah teragung dan memberikan taat setia kepadanya. Manakala
pemerintahan Aurangzeb, dianggap telah mengganggu keharmonian dan perpaduan
rakyatnya kerana dasarnya yang dianggap berat sebelah dan tidak adil.
Kestabilan politik terancam dan kerajaannya sentiasa terpaksa menghadapi kebangkitan
penentangan dan pemberontakan dalam empayar. Maka itu, perbezaan dalam
dasar-dasar pemerintahan Akbar dan Aurangzeb menjadi pengajaran (teladan)
tentang dasar yang harus diamalkan dalam negara berbilang kaum seperti Malaysia
supaya dapat mewujudkan perpaduan dan kestabilan politik.
No comments:
Post a Comment