1.0 Pengenalan
1.1 Pengenalan kepada
Ilmu Falsafah
Definisi Falsafah:
Falsafah, atau yang juga dikenali sebagai
fahaman atau pandangan hidup, ialah ilmu yang merungkai soalan-soalan asas
tentang hakikat kewujudan, makna hidup, pengetahuan, etika, moral, dan pelbagai
persoalan kompleks yang melibatkan pemikiran manusia. Falsafah berusaha untuk
mencari jawapan melalui penyelidikan pemikiran secara kritikal, analisis, dan
refleksi mendalam.
Kepentingan Falsafah:
Pemahaman Hakikat: Falsafah membantu manusia memahami
hakikat kewujudan dan alam semesta. Ia merangsang pertanyaan tentang
aspek-aspek yang sukar difahami dan mendorong pencarian makna dalam hidup.
Pembinaan Pemikiran Kritikal: Falsafah memupuk
kemahiran berfikir secara kritikal. Ini membantu manusia melihat isu dari
pelbagai sudut, menilai hujah-hujah, dan membuat keputusan yang lebih
berasaskan logik dan pengetahuan.
Asas Etika dan Moral: Falsafah membantu
membentuk sistem nilai, etika, dan moral sesebuah masyarakat. Ia membimbing
manusia dalam mengenal pasti perbuatan yang baik dan buruk serta menilai akibat
dari tindakan tersebut.
Pemahaman Pengetahuan: Falsafah membantu dalam
memahami asas-asas pengetahuan dan metodologi penyelidikan. Ini membantu dalam
membangunkan ilmu-ilmu lain dan membina landasan teori yang kukuh.
Pengembangan Identiti Kultural: Falsafah
membantu dalam memahami warisan budaya dan pemikiran sesebuah masyarakat. Ia
merangsang refleksi terhadap nilai-nilai tradisi dan identiti kultural.
Tujuan Falsafah:
Pencarian Kebenaran: Falsafah bertujuan untuk
mencari kebenaran tentang pelbagai persoalan manusia, baik dalam bidang sains,
moral, agama, atau bidang lain.
Mendorong Pemikiran Kritikal: Falsafah bertujuan
untuk melatih manusia berfikir secara kritikal, menganalisis hujah-hujah, dan
mencari justifikasi rasional bagi pandangan-pandangan yang dipegang.
Menyediakan Landasan Teori: Falsafah bertujuan
untuk menyediakan landasan teori yang dapat membantu dalam membangunkan
ilmu-ilmu lain, mengembangkan konsep-konsep baru, dan mencari penerangan
mendalam tentang fenomena dunia.
Mengajukan Soalan Asas: Falsafah bertujuan untuk
mengajukan soalan-soalan asas tentang hakikat kewujudan, tujuan hidup,
pengetahuan, keadilan, dan sebagainya. Ini merangsang refleksi mendalam dan
perbincangan intelektual.
Dengan kata lain, ilmu falsafah merangkumi
penyelidikan dan refleksi mendalam tentang soalan-soalan hakikat dan
pengetahuan yang membentuk dasar pemahaman manusia tentang dunia dan diri
mereka sendiri. Ia memberi sumbangan yang penting dalam membentuk cara kita
berfikir, membuat keputusan, dan membentuk masyarakat.
1.2 Zaman Perkembangan Falsafah
Perkembangan:
Falsafah telah berkembang sepanjang sejarah
manusia dan boleh dipecahkan kepada beberapa zaman utama:
Falsafah Kuno: Bermula di Greece kuno dengan
tokoh-tokoh seperti Plato dan Aristotle. Mereka menumpukan kepada soal-soal
seperti hakikat kewujudan, etika, dan politik.
Falsafah Abad Pertengahan: Dalam zaman ini,
pemikiran Islam dan Kristian memberi sumbangan penting. Pemikir-pemikir Islam
seperti Al-Farabi, Ibn Sina (Avicenna), dan Al-Ghazali menghubungkan falsafah
dengan teologi Islam. Di Eropah, tokoh-tokoh seperti Thomas Aquinas
menyelaraskan antara ajaran Kristian dan pemikiran Yunani.
Renaisans dan Zaman Moden Awal: Zaman ini
disaksikan oleh pemulihan minat terhadap ilmu Yunani dan Latin. Tokoh seperti
Descartes membawa pendekatan rasionalisme yang menekankan pemikiran individu.
Zaman Pencerahan: Falsafah berkembang pesat
dalam bidang ilmu semulajadi, politik, dan hak asasi manusia. Pemikir seperti
Voltaire, Rousseau, dan Kant membawa gagasan tentang kebebasan dan rasionaliti.
Abad ke-19 hingga 20: Pemikiran moden melibatkan
tokoh-tokoh seperti Hegel, Marx, Nietzsche, dan existentialis seperti Sartre.
Falsafah mula memberi tumpuan kepada isu-isu sosial, politik, dan eksistensi
manusia.
Falsafah Kontemporari: Falsafah terus berkembang
dalam pelbagai aliran seperti analitik, fenomenologi, poststrukturalisme, dan
banyak lagi. Topik seperti identiti, globalisasi, teknologi, dan ekologi
menjadi tumpuan utama.
Tokoh-tokoh Falsafah
Islam:
Al-Farabi (872-950): Dia adalah pemikir pertama
yang mencuba menghubungkan falsafah Plato dan Aristotelian dengan ajaran Islam.
Karyanya membincangkan politik, etika, dan kebahagiaan.
Ibn Sina (980-1037): Dikenali juga sebagai
Avicenna dalam dunia Barat, dia merupakan seorang polymath yang memberi
sumbangan besar kepada perubatan dan metafizik. Karyanya "Kitab
al-Shifa" menjadi rujukan penting dalam tradisi falsafah Islam.
Al-Ghazali (1058-1111): Seorang cendekiawan yang
awalnya mengamalkan falsafah, kemudian mengkritiknya dalam karyanya
"Tahafut al-Falasifah" dan mengemukakan pandangan Islam ortodoks yang
mengutamakan wahyu.
Tokoh-tokoh Falsafah
Barat:
Plato (427-347 SM): Pengasas Akademi di Athens
dan murid Socrates, Plato mengembangkan teori kebenaran mutlak, idea-idea, dan
republik ideal dalam karya-karyanya seperti "Republik".
Aristotle (384-322 SM): Pelajar Plato, dia
menekankan kajian empirikal, logik, dan etika. Karyanya seperti
"Nicomachean Ethics" memberi asas kepada etika virtu.
Immanuel Kant (1724-1804): Dalam karyanya
"Kritik der reinen Vernunft", Kant mempertanyakan kemampuan
pengetahuan manusia dan mengembangkan konsep-konsep seperti
"kantianisme" dalam etika.
Tokoh-tokoh Falsafah
Timur:
Confucius (551-479 SM): Pemikir utama dalam
tradisi Confucianisme, yang menekankan nilai-nilai moral, etika, dan
pengembangan diri.
Laozi (abad ke-6 atau ke-4 SM): Pengasas
Taoisme, dia mengajukan konsep Tao (jalan) yang menekankan kesederhanaan,
keselarasan, dan keselamatan melalui pengabaian ego.
Nagarjuna (abad ke-2 hingga ke-3 M): Seorang
pemikir utama dalam Buddhisme Mahayana, dia mengembangkan konsep Sunyata
(kekosongan) dan mempengaruhi falsafah Tibet.
Setiap tokoh dan aliran ini memberi sumbangan
yang penting kepada perkembangan pemikiran manusia dalam pelbagai aspek
falsafah, dari etika hingga metafizik, dan dari timur hingga barat.
1.3 Perbezaan falsafah
Islam dan Barat
1.3.1 Aspek perbezaan
Perbandingan antara falsafah Islam dan Barat
melibatkan perbezaan dalam akar budaya, sejarah, konsep-konsep utama, dan
pendekatan terhadap soalan-soalan hakikat serta pemahaman mengenai dunia. Di
bawah ini adalah beberapa aspek utama perbandingan di antara kedua-dua tradisi:
1. Asal Usul dan Akar
Budaya:
- Falsafah Islam: Falsafah Islam tumbuh dari kerangka pemikiran Islam
dan dipengaruhi oleh teks-teks suci Al-Quran dan Hadis. Falsafah ini
berusaha untuk menyelaraskan pemikiran rasional dengan keyakinan agama
Islam.
- Falsafah Barat: Falsafah Barat berasal dari tradisi Yunani klasik
seperti Plato dan Aristotle serta pengaruh Kristen dan pencerahan. Ia
lebih cenderung bersifat sekular dan berfokus pada rasionalitas tanpa
bergantung kepada ajaran agama.
2. Hubungan antara Agama
dan Falsafah:
- Falsafah Islam: Falsafah Islam mencuba untuk menghubungkan ajaran
agama dengan pemikiran rasional. Terdapat cabaran dalam menentukan sejauh
mana pemikiran rasional boleh berdampingan dengan kebenaran agama tanpa
menjejaskan keyakinan.
- Falsafah Barat: Falsafah Barat cenderung memisahkan agama dan
pemikiran rasional. Walau bagaimanapun, wujud perdebatan dalam sejarah
Barat mengenai perhubungan antara iman dan akal.
3. Konsep Kebenaran dan Pengetahuan:
- Falsafah Islam: Kebenaran dalam falsafah Islam lebih dilihat
sebagai keselarasan dengan ajaran agama. Pengetahuan adalah jalan untuk
mendekati Allah dan mencari pemahaman mendalam tentang makna kewujudan.
- Falsafah Barat: Kebenaran dalam tradisi Barat sering didefinisikan
oleh akal dan penyelidikan empirikal. Pengetahuan lebih cenderung kepada
pemahaman tentang dunia fizikal dan fenomena sosial.
4. Pemahaman tentang Manusia dan Tujuan
Hidup:
- Falsafah Islam: Manusia dalam Islam dianggap
sebagai khalifah Allah di bumi dan mempunyai tanggungjawab moral terhadap
amalan dan tindakan. Tujuan hidup adalah untuk mematuhi perintah Allah dan
mencapai keberkatan.
- Falsafah Barat: Konsep manusia bervariasi dalam tradisi Barat.
Pemikir seperti Kant menekankan martabat manusia, sementara Nietzsche
menekankan kebebasan individu dalam pencarian makna hidup.
5. Etika dan Moral:
- Falsafah Islam: Etika Islam berdasarkan pada hukum syariah dan
prinsip-prinsip moral yang diambil daripada ajaran agama. Akhlak dan
moralitas berpusat pada pelaksanaan nilai-nilai Islam dalam kehidupan
sehari-hari.
- Falsafah Barat: Etika dalam falsafah Barat sering diasaskan pada
teori-teori seperti etika kewajipan Kantian dan utilitarianisme.
Pendekatan ini lebih bersifat rasional dan berfokus pada prinsip-prinsip
universal.
6. Penekanan pada
Rasionalitas vs. Iman:
- Falsafah Islam: Penekanan diberikan kepada keseimbangan antara akal
dan iman. Meskipun rasionalitas dihargai, iman kepada ajaran agama juga
dianggap penting.
- Falsafah Barat: Rasionalitas dan pemikiran kritis adalah tumpuan
utama, dan sering kali diutamakan daripada unsur kepercayaan tanpa bukti
empirikal.
Dalam kesimpulannya, perbandingan antara
falsafah Islam dan Barat mencerminkan perbezaan dalam asal usul, pandangan
dunia, dan pendekatan terhadap soalan-soalan eksistensial dan etika. Walaupun
ada perbezaan ini, kedua-dua tradisi memberikan sumbangan penting kepada
perkembangan pemikiran manusia dan terus memberi impak dalam masyarakat moden.
1.3.2 Perbandingan
Konsep, Matlamat, dan Kurikulum dalam Falsafah Pendidikan Islam dan Barat:
Konsep Pendidikan:
Pendidikan Islam:
Pendidikan dalam konteks Islam adalah proses
mendidik keseluruhan individu, termasuk aspek rohaniah, moral, intelektual, dan
sosial. Pendidikan Islam bertujuan untuk membentuk manusia yang bertakwa kepada
Allah, memiliki akhlak yang baik, serta mampu mengintegrasikan nilai-nilai
agama dalam semua aspek kehidupan.
Pendidikan Barat:
Pendidikan di Barat cenderung lebih berfokus
pada perkembangan intelektual dan kognitif individu. Konsep ini berakar dari
tradisi filsafat Yunani dan pencerahan, di mana penekanan diberikan kepada
pemikiran kritis, pengetahuan empirikal, dan pembentukan individu yang dapat
berkontribusi kepada kemajuan masyarakat.
Matlamat Pendidikan:
Pendidikan Islam:
Matlamat pendidikan Islam adalah untuk membentuk
insan yang beriman, bertaqwa, berilmu, berakhlak mulia, dan bertanggungjawab
terhadap Allah dan masyarakat. Pendidikan Islam juga bertujuan untuk
membangunkan pemimpin yang adil dan amanah serta menyebarkan ilmu pengetahuan
yang bermanfaat.
Pendidikan Barat:
Matlamat pendidikan di Barat adalah untuk
membentuk individu yang kritis, kreatif, mandiri, dan berdaya saing. Pendidikan
ini bertujuan untuk memupuk pemikiran rasional, kemahiran analitikal, serta
mempersiapkan individu untuk mencapai kejayaan dalam bidang pekerjaan dan
kontribusi sosial.
Kurikulum Pendidikan:
Pendidikan Islam:
Kurikulum pendidikan Islam melibatkan pengajaran
tentang ajaran agama, Al-Quran, Hadis, akhlak, dan etika. Ia juga merangkumi pelajaran-pelajaran
umum seperti sains, matematik, dan bahasa, tetapi dengan penekanan pada
integriti agama dan nilai-nilai Islam.
Pendidikan Barat:
Kurikulum pendidikan Barat berfokus pada
pelbagai subjek akademik seperti sains, matematik, sastera, seni, dan sejarah.
Penekanan diberikan kepada pemahaman konsep, pemikiran kritis, dan pengembangan
kemahiran praktikal yang berkaitan dengan kehidupan sehari-hari.
Pendekatan Pembelajaran:
Pendidikan Islam:
Pendekatan pembelajaran dalam pendidikan Islam
sering mengintegrasikan ajaran agama dengan pembelajaran akademik. Terdapat
penekanan pada menghayati nilai-nilai Islam dalam tindakan sehari-hari dan
memahami hubungan antara ilmu pengetahuan dan iman.
Pendidikan Barat:
Pendekatan pembelajaran di Barat lebih cenderung
kepada pemikiran kritis, diskusi terbuka, dan pengembangan kemahiran
analitikal. Proses pembelajaran sering ditekankan untuk memahami
prinsip-prinsip ilmiah dan aplikasinya dalam kehidupan.
Walaupun terdapat perbezaan antara pendidikan
Islam dan Barat dalam konsep, matlamat, dan kurikulum, kedua-dua pendekatan ini
memiliki tujuan masing-masing untuk membentuk individu yang berdaya saing,
berakhlak, dan berkontribusi kepada masyarakat. Sementara pendidikan Islam
menekankan keagamaan dan nilai-nilai moral, pendidikan Barat menekankan
pemikiran kritis dan pembangunan intelektual.
1.4 Rukun Negara
1.4.1 Apakah Rukun
Negara?
"Rukun Negara" adalah istilah dalam
bahasa Melayu yang bermaksud "Pilar-pilar Negara" atau
"Asas-asas Negara". Ia merujuk kepada satu set prinsip atau
nilai-nilai yang diumumkan sebagai panduan untuk membina perpaduan, kestabilan,
dan identiti nasional dalam masyarakat Malaysia yang berbilang etnik dan
budaya. Rukun Negara merangkumi lima prinsip utama yang dirumuskan untuk
memupuk hubungan yang baik antara warganegara Malaysia dan untuk memastikan
keharmonian dan kemajuan negara. Prinsip-prinsip ini adalah:
- Kepercayaan kepada Tuhan: Meningkatkan kesedaran tentang keberadaan
Tuhan dan nilai-nilai agama dalam membentuk cara hidup yang bermoral dan
beretika.
- Kesetiaan kepada Raja dan Negara: Mengutamakan kesetiaan kepada
Raja dan negara sebagai satu tanggungjawab warganegara.
- Keluhuran Perlembagaan: Menghormati dan mematuhi perlembagaan
negara, yang merupakan dasar dan undang-undang asas yang menggariskan
struktur dan prinsip-prinsip penting negara.
- Kedaulatan Undang-Undang: Mengiktiraf pentingnya sistem kehakiman
dan kedaulatan undang-undang dalam menjaga keadilan dan kesamarataan dalam
masyarakat.
- Kesopanan dan Kesusilaan: Mengamalkan nilai-nilai etika, kesopanan,
dan kesusilaan dalam interaksi sosial serta memastikan keharmonian dalam
masyarakat yang berbilang budaya.
Rukun Negara adalah satu wujud komitmen negara
Malaysia dalam membina persekitaran yang aman, stabil, dan bersatu di kalangan
warganegara dari pelbagai latar belakang. Prinsip-prinsip ini menggariskan
nilai-nilai yang dianggap penting dalam membentuk identiti nasional Malaysia
dan memastikan kesejahteraan dan kemajuan negara secara aman dan harmoni.
1.4.2 Kepentingan Rukun
Negara
Rukun Negara Malaysia adalah satu rangkaian
prinsip-prinsip yang diumumkan pada tahun 1970 untuk mempromosikan perpaduan,
kesatuan, dan kestabilan dalam masyarakat multietnik dan multibudaya Malaysia.
Ia memainkan peranan penting dalam membentuk asas-asas nilai yang mendalam
dalam hubungan antara warga Malaysia serta dalam pembangunan negara. Berikut
adalah beberapa kepentingan Rukun Negara Malaysia:
1. Perpaduan Nasional: Rukun Negara bertujuan
untuk memupuk perpaduan nasional di kalangan pelbagai etnik dan agama yang ada
di Malaysia. Ini membantu mengurangkan ketegangan antara kumpulan-kumpulan ini
dan mencipta suasana harmoni serta keamanan dalam masyarakat.
2. Identiti Negara: Rukun Negara membantu
membina identiti nasional yang bersifat inklusif. Ia memastikan bahawa semua
warganegara merasa sebagai sebahagian daripada Malaysia dan bersatu dalam
kepelbagaian budaya, agama, dan latar belakang.
3. Pemahaman Bersama: Prinsip-prinsip Rukun
Negara membantu membangunkan pemahaman bersama tentang nilai-nilai yang mendasari
negara Malaysia. Ia memberikan panduan tentang bagaimana masyarakat seharusnya
berinteraksi dan bersatu dalam kerangka kesatuan dan perpaduan.
4. Kestabilan Sosial: Dengan mengamalkan
nilai-nilai seperti kesopanan dan toleransi, Rukun Negara membantu mencegah
konflik etnik dan agama yang dapat merosakkan kestabilan sosial dalam negara.
Ini penting untuk memastikan kesejahteraan dan kemajuan negara.
5. Pendidikan dan
Pembentukan Karakter: Prinsip-prinsip Rukun Negara dimasukkan ke
dalam kurikulum pendidikan sebagai satu pendekatan untuk membentuk karakter dan
nilai moral dalam generasi muda. Ini membantu membentuk individu yang beretika
dan berakhlak mulia.
6. Pembangunan Ekonomi
dan Sosial: Perpaduan dan kesatuan yang dipromosikan oleh Rukun Negara memberikan
landasan yang kukuh untuk pembangunan ekonomi dan sosial. Keharmonian dalam
masyarakat membantu mencipta iklim perniagaan yang stabil dan memupuk semangat
kerjasama dalam pembangunan negara.
7. Kepelbagaian Budaya: Rukun Negara mengajar
masyarakat untuk menghargai kepelbagaian budaya dan mengamalkan toleransi
terhadap perbezaan. Ini membantu mewujudkan persekitaran di mana semua budaya
dihormati dan diiktiraf.
8. Stabiliti Politik: Prinsip-prinsip Rukun
Negara membantu mengukuhkan kesetiaan rakyat kepada negara dan menyokong
stabiliti politik. Dengan adanya konsensus tentang nilai-nilai yang mendasari
negara, konflik politik dapat dikurangkan.
Dalam kesimpulannya, Rukun Negara Malaysia
memainkan peranan yang kritikal dalam mempromosikan perpaduan, kestabilan, dan
kesatuan di kalangan masyarakat yang pelbagai budaya dan agama. Ia membentuk
asas-asas moral dan sosial yang penting dalam membentuk identiti nasional dan
mencapai kemajuan dalam semua aspek kehidupan.
1.5 Falsafah Pendidikan
Kebangsaan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan merujuk kepada
prinsip-prinsip dan nilai-nilai yang menjadi asas panduan dalam sistem
pendidikan suatu negara. Ia merangkumi matlamat, nilai-nilai, dan pendekatan
yang ditetapkan oleh kerajaan atau badan pengurusan pendidikan bagi
menggariskan arah dan tujuan pendidikan dalam masyarakat. Di Malaysia, Falsafah
Pendidikan Kebangsaan dijelaskan melalui dasar-dasar pendidikan dan kerangka
panduan pendidikan yang menggariskan matlamat dan nilai-nilai pendidikan
negara.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan Malaysia
berasaskan kepada prinsip-prinsip yang dinyatakan dalam Rukun Negara, yang
merupakan panduan asas bagi membentuk identiti nasional dan masyarakat berpadu
di kalangan pelbagai kumpulan etnik dan budaya. Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini memiliki
beberapa aspek utama:
- Berteraskan Nilai-Nilai Kebangsaan dan Agama: Falsafah
Pendidikan Kebangsaan menekankan nilai-nilai kebangsaan seperti perpaduan,
integriti, patriotisme, dan tanggungjawab terhadap negara. Ia juga mengambil
kira nilai-nilai agama sebagai asas moral dalam pembentukan warganegara
yang bermoral.
- Pembangunan Seimbang: Falsafah ini
menekankan kepada pembangunan holistik individu, yang melibatkan
perkembangan fizikal, intelektual, emosi, dan rohaniah. Tujuannya adalah
menghasilkan individu yang seimbang dan berupaya berkontribusi secara
positif kepada masyarakat.
- Pendidikan Menyeluruh: Falsafah Pendidikan
Kebangsaan mendorong pendidikan yang menyeluruh, merangkumi pembelajaran
formal dan luar formal. Ini termasuk pembelajaran di sekolah, universiti,
dan juga dalam komuniti serta melalui pengalaman kehidupan.
- Pembinaan Karakter dan Kepimpinan: Falsafah ini
menekankan pembinaan karakter dan kepimpinan yang baik dalam setiap
individu. Ia merangsang pembangunan sifat-sifat positif seperti integriti,
kepimpinan, komunikasi, dan kemahiran sosial.
- Kesepaduan dan Keadilan: Falsafah Pendidikan
Kebangsaan mementingkan kesepaduan dan keadilan dalam masyarakat. Ini
merangkumi keadilan dalam akses kepada pendidikan serta penyediaan
pendidikan yang saksama dan berkualiti untuk semua warganegara.
- Pendidikan Berterusan: Falsafah ini
menggalakkan pembelajaran sepanjang hayat, yang bermaksud individu perlu
terus belajar dan memperoleh pengetahuan sepanjang hayat mereka.
Falsafah Pendidikan Kebangsaan Malaysia
memberikan landasan yang penting dalam membentuk arah pendidikan di negara ini.
Ia menggambarkan komitmen terhadap pembentukan warganegara yang berakhlak,
berpengetahuan, dan berdaya saing, serta mencapai keharmonian dan kestabilan
dalam masyarakat yang pelbagai budaya dan etnik.
1.6 Hubungan Falsafah
Islam dan Barat dengan Rukun Negara dan Falsafah pendidikan Kebangsaan
Hubungan antara Falsafah Islam dan Barat dengan
Rukun Negara dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan di Malaysia dapat dijelaskan
melalui perspektif nilai-nilai, pandangan dunia, dan tujuan yang mendasari
setiap elemen ini. Berikut adalah hubungan yang boleh dijelaskan :
1.6.1 Falsafah Islam:
- Hubungan dengan Rukun Negara: Falsafah Islam,
yang menekankan nilai-nilai moral, keadilan, dan tanggungjawab,
berhubungan dengan nilai-nilai Rukun Negara seperti kesetiaan kepada Raja
dan Negara, dan kesopanan dan kesusilaan. Nilai-nilai ini
sering berkaitan dengan ajaran agama dan prinsip-prinsip moral yang
ditekankan oleh Islam.
- Hubungan dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan: Falsafah Islam memiliki implikasi terhadap Falsafah Pendidikan
Kebangsaan melalui penekanan pada pembentukan akhlak, nilai-nilai etika,
dan pengembangan spiritual. Nilai-nilai ini mencerminkan dalam pendidikan
yang berasaskan nilai, menyokong pembinaan warganegara yang bertakwa dan
berakhlak mulia.
1.6.2 Falsafah Barat:
- Hubungan dengan Rukun Negara: Falsafah Barat,
yang menekankan pemikiran rasional, kebebasan, dan kemajuan ilmiah,
berkaitan dengan nilai-nilai Rukun Negara seperti kedaulatan undang-undang
dan kesetiaan kepada Raja dan Negara. Aspek-aspek seperti kedaulatan
undang-undang mencerminkan penekanan Falsafah Barat pada prinsip-prinsip
hukum dan keadilan.
- Hubungan dengan Falsafah Pendidikan
Kebangsaan: Falsafah Barat mempengaruhi Falsafah Pendidikan Kebangsaan melalui
penekanan pada pemikiran kritis, perkembangan intelektual, dan pelbagai
kemahiran. Nilai-nilai ini menyokong pendekatan pendidikan yang lebih
berfokus pada perkembangan intelektual dan ketrampilan individu.
1.6.3 Rukun Negara:
- Hubungan dengan Falsafah Islam dan Barat: Rukun Negara
mencerminkan unsur-unsur nilai dan prinsip dari kedua-dua Falsafah Islam
dan Barat. Ia menggabungkan nilai-nilai moral dan etika dari Islam dengan
nilai-nilai rasional dan keadilan dari Barat. Ini membentuk rangka kerja
moral dan sosial yang mendukung perpaduan dan keharmonian dalam masyarakat
Malaysia.
1.6.4 Falsafah Pendidikan Kebangsaan:
- Hubungan dengan Falsafah Islam dan Barat: Falsafah Pendidikan
Kebangsaan mengambil inspirasi dari nilai-nilai Islam dan Barat. Ia
menggabungkan elemen pendidikan berasaskan nilai dari Islam dengan elemen
pendidikan berfokus pada pemikiran kritis dan pembangunan individu dari
Barat. Ini membentuk pendekatan pendidikan yang
komprehensif dan holistik.
Dalam kesimpulannya, hubungan antara Falsafah
Islam dan Barat dengan Rukun Negara dan Falsafah Pendidikan Kebangsaan
mencerminkan campuran nilai-nilai dan prinsip-prinsip dari kedua-dua tradisi.
Pendekatan ini membantu membina masyarakat Malaysia yang bermasyarakat berpadu,
beretika, dan berpengetahuan.
Rujukan:
- Adnan Amin. (2017). The Role of Education in
Shaping the Character of the Muslim Individual: A Comparative Study of
Islamic and Western Philosophies. The Islamic Quarterly.
- Ataollah Hashemi (2018). The Interaction
Between Islamic Philosophy and Western Philosophy. International
Journal of Philosophy and Theology.
- John Cottingham, et al. (2008). Western
Philosophy: An Anthology. (edisi ke-2).
- Mohammed A. Darwesh. (2011). Islamic Philosophy and the Challenge
of Postmodernism: Towards a Constructive Postmodernism From an Islamic
Point of View.
- Mohammad Nurfizi Rahmat, et al. (2017). Rukun Negara (National
Principles) as a Guiding Ethical Framework in Malaysian Engineering
Education: An Islamic Philosophical Appraisal. Education and Urban
Society.
- Mohd. Kamal Hassan. (1999). Rukun Negara:
The Malaysian Philosophy of Nationhood.
- Oliver Leaman. (2009). Islamic Philosophy:
An Introduction.
- Ronald Woods. (2014). Educational
Philosophy and Practice: An Introduction to Philosophical Analysis.
- S. Selvaratnam. (2010). Philosophy of
Education in Rukun Negara: An Application to Educational Practice in
Malaysia. Educational Philosophy and Theory.
- Shahin Kargar. (2015). The Concept of
Education in Islamic and Western Philosophy. Journal of Education and
Learning.
No comments:
Post a Comment