السلام عليكم ورحمة الله



Salam Sejahtera! Selamat datang ke blog Sifu Haba. Blog ini disediakan khusus untuk pelajar-pelajar yang mengikuti Interaksi kursus TITAS dan Kursus Tamadun Islam dan Asia & Falsafah dan Isu Semasa di Institut Pendidikan Guru Malaysia dan IPTA/IPTS. Saya mengalu-alukan kunjungan anda semua. Sekiranya ada apa-apa komen, perbincangan, persoalan dan sebagainya sila catatkan di bahagian 'comments' di akhir setiap post. Terima kasih... Salam Tamadun.

Thursday, September 12, 2024

Seni dan Kaedah Berfikir: Logik & Pengenalan Konsep Pemikiran

 Seni dan Kaedah Berfikir: Logik

Pemikiran logik merujuk kepada proses mental yang sistematik untuk menganalisis, menilai, dan membuat kesimpulan berdasarkan bukti yang ada. Seni dan kaedah berfikir secara logik adalah penting dalam membuat keputusan yang berkesan dan menyelesaikan masalah. Beberapa pendekatan utama dalam pemikiran logik termasuk pemikiran induktif, deduktif, intuitif, dan mengenal pasti kesalahan logik (fallacy).

Induktif dan Deduktif

Pemikiran induktif adalah proses membuat generalisasi berdasarkan pemerhatian spesifik. Ia melibatkan penyusunan maklumat atau data yang diperolehi daripada pengalaman atau eksperimen tertentu, kemudian membuat kesimpulan yang lebih umum. Contohnya, jika kita melihat bahawa semua angsa yang pernah kita lihat adalah berwarna putih, kita mungkin membuat kesimpulan bahawa semua angsa berwarna putih. Walau bagaimanapun, pemikiran induktif tidak memberi jaminan bahawa kesimpulan yang dibuat adalah benar kerana ia berdasarkan kepada kemungkinan (Copi, Cohen, & McMahon, 2016).

Sebaliknya, pemikiran deduktif melibatkan proses berfikir dari premis yang umum kepada kesimpulan yang spesifik. Jika premis-premis yang digunakan adalah benar dan logiknya sah, maka kesimpulan yang dihasilkan mesti benar. Sebagai contoh, dalam silogisme, "Semua manusia adalah fana. Socrates adalah manusia. Oleh itu, Socrates adalah fana," kita dapat melihat bagaimana kesimpulan spesifik tentang Socrates dihasilkan daripada premis yang lebih umum (Hurley, 2015).

Intuitif

Pemikiran intuitif merujuk kepada keupayaan untuk memahami atau membuat keputusan dengan cepat berdasarkan perasaan atau pengalaman terdahulu tanpa memerlukan analisis logik yang mendalam. Ia sering dikaitkan dengan 'naluri' atau 'gerak hati' dan boleh menjadi sangat berkesan dalam situasi di mana keputusan perlu dibuat dengan segera atau apabila data yang mencukupi tidak tersedia. Walaupun pemikiran intuitif mungkin kurang tepat berbanding pemikiran logik, ia masih merupakan alat yang berharga, terutamanya dalam konteks kreatif dan pengurusan (Kahneman, 2011).

Fallacy

Fallacy atau kesilapan logik merujuk kepada hujah yang mengandungi kesalahan dalam struktur atau penggunaan maklumat, yang menjadikannya tidak sah atau menyesatkan. Terdapat banyak jenis fallacy, termasuk ad hominem (menyerang peribadi), straw man (memutarbelitkan hujah lawan), dan false dilemma (pilihan palsu). Mengenali dan mengelakkan fallacy adalah penting dalam pemikiran kritis kerana ia membantu memastikan hujah yang disampaikan adalah logik dan tidak mengandungi kesilapan yang boleh menyesatkan (Tindale, 2007).


Pengenalan Konsep Pemikiran

Konsep Kemahiran Berfikir

Kemahiran berfikir merujuk kepada keupayaan untuk mengaplikasikan pelbagai proses mental untuk memahami, menganalisis, menilai, dan menyelesaikan masalah. Ia melibatkan penggunaan logik, kritikan, kreativiti, dan refleksi dalam membuat keputusan. Kemahiran berfikir adalah asas kepada pembelajaran sepanjang hayat dan amat penting dalam dunia yang kompleks dan sentiasa berubah (Fisher, 2001).

Ciri-ciri Pemikiran

Ciri-ciri pemikiran yang baik termasuk keterbukaan kepada idea-idea baharu, kesanggupan untuk mempertimbangkan bukti yang berbeza, dan kebolehan untuk mengenali dan menghindari kesilapan logik. Pemikiran yang baik juga melibatkan kemampuan untuk berfikir secara sistematik dan tidak terpengaruh oleh emosi atau prasangka (Halpern, 2014).

Model-Model Pemikiran

Terdapat pelbagai model pemikiran yang boleh digunakan untuk memandu proses berfikir, termasuk pemikiran kritis, pemikiran kreatif, dan pemikiran strategik. Setiap model menawarkan pendekatan yang berbeza untuk menganalisis maklumat dan membuat keputusan. Sebagai contoh, model pemikiran kritis sering digunakan dalam penilaian dan analisis, manakala pemikiran kreatif lebih sesuai dalam penciptaan idea baharu dan inovasi (Paul & Elder, 2014).

Rujukan

  • Copi, I. M., Cohen, C., & McMahon, K. (2016). Introduction to Logic (14th ed.). Pearson Education.
  • Fisher, A. (2001). Critical Thinking: An Introduction. Cambridge University Press.
  • Halpern, D. F. (2014). Thought and Knowledge: An Introduction to Critical Thinking (5th ed.). Psychology Press.
  • Hurley, P. J. (2015). A Concise Introduction to Logic (12th ed.). Cengage Learning.
  • Kahneman, D. (2011). Thinking, Fast and Slow. Farrar, Straus and Giroux.
  • Paul, R., & Elder, L. (2014). Critical Thinking: Tools for Taking Charge of Your Professional and Personal Life. Pearson Education.
  • Tindale, C. W. (2007). Fallacies and Argument Appraisal. Cambridge University Press.

No comments:

Buku Pelawat:


PARA PENGUNJUNG DAN PELAJAR YANG MELAWAT BLOG INI SILA SUBSCRIBE, DAFTAR DIRI SEBAGAI FB FOLLOWERS ATAU BOOKMARK DI BAWAH UNTUK DAPATKAN POST SETERUSNYA. TERIMA KASIH

Bookmark blog ini:

Tekan Control + D

Like TITAS

Anda Suka Blog Ini???

Beri Sokongan

Anda suka Blog ni? Belanja saya Kopi!

Anda suka Blog ni? Belanja saya Kopi!