PENGENALAN
Abad ke-20 membawa kepada bermulanya perkembangan
pesat sains dan teknologi maklumat yang luar biasa. Kepesatan yang begitu eepat
dan eanggih ini berjaya menciptakan peradaban moden yang menjanjikan pelbagai
kemajuan dan kemudahan, sekaligus memenuhi segala tuntutan arus kemodenan.
Pelbagai alat sains dan teknologi maklumat berjaya
dihasilkan dan kehidupan manusia bertambah mudah dengan segala keeanggihan ini.
Namun, dalam manusia leka dengan limpahan kemewahan dan kemajuan ini,
penghujung abad ke-20 juga telah diwarnai oleh pelbagai bene ana dan kemelut
yang meresallkan hampir semua bidang kehidupan so sial, politik, ekonomi dan
sebagainya yang juga sedikit sebanyak berpunea dari keeanggihan teknologi
maklumat serta sains teknologi ciptaan manusia.
Abad 21 telah pun berada di hadapan kita, seiring dengan
kelajuan proses globalisasi dan dukungan kuat teknologi maklumat dan revolusi
komunikasi yang menjadikan kehidupan
manusia semakin pantas dan kompleks. Namun, di sebalik kehidupan manusia yang
pantas dan serba eanggih ini, kita menyaksikan kemelut kemanusiaan pada saat
kritikal dan tragis, wabak penyakit yang menular, terrorisrne global, perang
saudara yang'berterusan dan pelanggaran hak asasi manusia. Sana-sini dipaparkan
di dalam media eetak dan elektronik kehidupan manusia semakin tragis dengan
semakin hebatnya arus kemodenan dunia.
Apabila diimbas kembali akan kehebatan Islam dalam menguasai dunia semenjak zaman Nabi Muhammad SAW hinggalah kepada kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol, kita melihat bahawa dunia hidup dalam era yang aman kerana tiadanya dasar penguasaan globalisasi Barat. Namun, kebangkitan tamadun Barat mula menampakkan taringnya selepas kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol sekaligus telah membuka era baru kepada dasar penguasaan Barat terhadap negara lain terutamanya negara Islam melalui dasar globalisasi ala-Barat yang diwar-warkan ke seluruh dunia. Inilah yang membawa kepada permulaannya dominasi barat atau disebut sebagai hegemoni Barat.
Fenomena yang disebut sebagai hegemoni Barat ini ialah apabila Barat menggunakan kuasanya sebagai kuasa terbesar dunia untuk menguasai politik, ekonomi, budaya, pemikiran, teknologi dan lain-lain. Dan yang paling dahsyat apabila' Barat menggunakan kuasa tenteranya untuk menguasai negara yang tidak sehaluan dengannya. Sebagai kesannya, tindakan membalas dendam seeara keras juga tidak dapat dibendung lagi dan di sinilah timbul isu keganasan dan terrorism yang selalunya ditujukan kepada pejuang Islam.
KEMUNCULAN TAMADUN BARAT
Munculnya
tamadun Barat ini adalah rentetan daripada dua tamadun awal utama iaitu tamadun
Yunani atau Greek (muncul 200 sebelum Masihi) dan tamadun Rom (sekitar 753
sebelum Masihi). Oleh itu, tamadun Barat merupakan tamadun yang berteraskan
kepada pemikiran dan falsafah tamadun Yunani dan Rom (Azhar Muhammad &
Abdullah Sulong, 2005 : 95).
Tamadun
Yunani adalah tamadun yang berasal dari tamadun terawal Barat iaitu tamadun
Aegean dan tamadun Yunani ini muncul selepas kemunculan tamaduntamadun yang
lebih awal seperti tamadun Mesopotamia dan Mesir. Masyarakat dalam tamadun
Yunani mempunyai pencapaian yang hebat dari sudut politik, so sial dan ekonomi.
Tamadun Yunani telah dapat mencipta banyak ilmu falsafah yang menjadi as as
kepada falsafah Eropah atau falsafah Barat itu sendiri.
Politik Yunani adalah berdasarkan suasana politik yang demokrasi. Sesuai dengan suasana politiknya yang bersikap terbuka dan demokrasi, tamadun ini telah menghasilkan ramai ahli falsafah yang terkemuka dan dikenali sehingga ke hari ini. Antara mereka yang terkenal ialah Socrates, Plato dan Aristotle. Socrates mempunyai ajaran falsafah yang tidak pernah ditulis sebaliknya diaksikan dalam perbuatan. Ajaran falsafah Socrates berpegang kepada "soal jawab adalah jalan untuk memperoleh pengetahuan". Plato yang banyak belajar dari Socrates telah banyak menghasilkan karya dan buku. Bukunya yang bertajuk Republic merupakan buku panduan akhlak yang memandang ahli-ahli falsafah sebagai pemimpin yang terbaik kerana berpegang kepada etika. Aristotle yang banyak menimba ilmu daripada Plato dan juga guru kepada Iskandar Zulkarnain (Alexander the Great) merupakan orang yang pertama memperkenalkan cara berfikir yang teratur dan kaedah saintifik dalam mencari kebenaran (Muhammad Kamlin, 1986: 38).
Zaman penguasaan negara kota Yunani oleh Iskandar Zulkarnain dari Makedonia menandakan bermulanya Zaman Graeco-RomjHelenistik (323-146 S.M.). Zaman Helenistik ini adalah merujuk kepada perluasan dan penyebaran pelbagai pencapaian tamadun Yunani seperti idea, falsafah, teori politik, budaya dan bahasa ke dunia luar iaitu selepas kematian Iskandar Zulkarnain. Kemudian, pemerintahan kerajaaD Yunani diambil alih oleh tiga orang jeneral di tiga buah kerajaan yang berlainan iaitu kerajaan Ptolemaic di bawah Ptolemy I, kerajaan Antigonid di bawah pimpinan Antigomus Gonates dan kerajaan Selecuid di bawah pimpinan jeneral Seleucus. Kerajaan inilah yang membantu memperkembangkan lagi kebudayaan Yunani ke luar dari kawasan asalnya (Sivachandralingam Sundara Raja & Ayadurai Letchumanan, 2001 : 160).
Empayar Rom dimulai oleh Augustus yang menguasai dunia Rom dari tahun 27 S.M. hingga tahun 14 M. Ketika ini empayar Rom telah melangkah ke zaman kegemilangan dan digelar sebagai Pax Romana yang bermaksud Keamanan Rom kerana selama 200 tahun keamanan wujud di Rom. Kerajaan Rom mampu berkembang sebagai sebuah empayar meliputi. tiga buah benua Asia, Utara Afrika dan Eropah. Keseluruhan Eropah disatukan di bawah satu tampuk pemerintahan walaupun penduduknya terdiri daripada pelbagai suku bangsa yang membawa kepada permulaan negara dunia (Sivachandralingam Sundara Raja & A yadurai Letchumanan, 2001 : 164-165).
Kejatuhan empayar Rom pada tahun 476 M menyaksikan kemunculan kerajaankerajaan orang gasar dalam batasan empayar Rom. Di Barat pada tahun 800 M muncul empayar Rom Sud yang diasaskan oleh seorang pemimpin gasar berketurunan Frank, Charlemagne. Empayar ini merupakan satu usaha untuk mengembalikan kegemilangan empayar Rom (Sivachandralingam Sundara Raja & A yadurai Letchumanan, 2001 : xxi). Dengan tercetusnya Perang Salib (10961291 M) antara orang Islam dan Kristian untuk merebut Tanah Sud Jerusalem telah membuka peluang kepada penduduk Barat dan Eropah melihat kemajuan orang Islam.
Sebagai kesan daripada Perang Salib membawa kepada munculnya zaman Renaisans pada abad ke-14 dan 15 M. Renaisans telah melahirkan nilai-nilai humanisme, individualisme, sekularisme yang merangsangkan Eropah kepada kemajuan-kemajuan yang lebih pesat. Ia juga membawa kepada perkembangan semangat nasionalisme dan pembentukan negara bangsa seperti England, Sepanyol dan Portugal (Sivachandralingam Sundara Raja & A yadurai Letchumanan, 2001 : xxi). Kemunculan negara bangsa ini membawa kepada perkembangan ekonomi kebangsaan yang disebut merkantilisme yang menyebabkan persaingan dalam perdagangan, galakan kepada dptaan dan teori baru yang akhirnya membawa kepada Revolusi Sains.
Kesan langsung Revolusi Sains ialah Revolusi Intelektual di mana masyarakatnya lahir dengan idea-idea yang terbuka dan berdasarkan perlembagaan. Kesannya muncul negara berperlembagaan di England. Perubahan-perubahan politik ini menyediakan suasana yang baik bagi perkembangan ekonomi dan sosial di Eropah pada abad-abad berikutnya.
INTERAKSI TAMADUN ISLAM DENGAN TAMADUN BARAT
Pertembungan Tamadun Islam dengan tamadun Barat adalah melalui beberapa saluran seperti perniagaan, peperangan, diplomatik, kebudayaan dan pusat pengajian. Orang Arab memang terkenal dalam bidang perniagaan sebagaimana Nabi Muhammad SAW sendiri adalah contoh utama dalam bidang perniagaan. Baginda pemah berniaga hingga ke negeri Syam (Syria). Sewaktu di Syam, baginda sempat melihat tamadun orang Kristian di sana.
Hubungan Tamadun Islam dengan tamadun Barat dan Eropah menjadi semakin dekat apabila muncu1nya pemerintahan Islam di kawasan Afrika Utara. Sempadan antara Afrika Utara dengan Eropah hanyalah Laut Mediterranean di mana melaluinya orang Islam merentas ke Sepanyol dan Sicily seterusnya ke Portugal serta selatan Perancis. Malah Sepanyol dan Sicily dikatakan menjadi pintu masuk kepada elemen-elemen daripada tamadun Islam dan Eropah kerana di situlah berlakunya pertembungan kebudayaan dan intelektual (Azhar Muhammad & Abdullah Sulong, 2005 : 98). Kaum pedagang, para intelek dan tokoh-tokoh agama daripada kedua-dua pihak sering berulang-alik antara negerinegeri tersebut. Di situ terdirinya institusi pendidikan dan perpustakaan yang dilengkapi buku ilmiah hasil karangan tokoh-tokoh Islam.
Banyak pelajar dari Eropah dan Barat yang mengikuti pengajian dan pendidikan di institusi pendidikan Islam ini antaranya di Andalusia dan Toledo. Selain us aha pelajar, penduduk tempatan yang beragama Islam yang dinamakan Mudejars yang berada di bawah pemerintahan kerajaan Kristian di Eropah turut memindahkan ilmu pengetahuan Islam pada masyarakat Barat.
Perkembangan Tamadun Islam di bahagian Barat sejajar dengan perkembangan Tamadun Islam di sebelah timur yang yang berpusat di Baghdad kerana tokohtokoh Islam di kedua-dua pihak sering berulang-alik. Di Baghdad telah didirikan Bait al-Hikmah iaitu institusi yang menterjemah karya ilmiah daripada bahasa Yunani seterusnya diperkembangkan oleh orang Islam dan dipindahkan ke Barat (Mahayudin Haji Yahaya, 2001 : 378). Era kecemerlangan Tamadun Islam berlangsung seiring dengan Zaman Kegelapan (Dark Age) di Eropah. Semasa Tamadun Islam berada dalarn kegemilangan, tamadun Barat masih dalam keadaan yang mundur. Tetapi proses penghijrahan dan perpindahan ilmu Islam ke Barat telah merubah segalanya. Proses perpindahan ilmu secara aman menerusi penubuhan banyak institusi pendidikan Islam di Barat akhirnya telah berubah secara perang dengan berlangsungnya Perang Salib.
Perang Salib yang berlaku antara orang Kristian Eropah dengan orang Islam selama 200 tahun lamanya antara tahun 1097 hingga 1270 Masihi telah meninggalkan kesan yang begitu mendalam. Perang yang berlaku di Palestine, Sepanyol dan Sicily telah berjaya memindahkan khazanah ilmu ke Eropah yang menjadi faktor kepada era kebangkitan di sana (Renaissance). Peperangan ini telah mematangkan pemikiran orangorang Barat yang ketika itu masih dalam kemunduran (Azhar Muhammad & Abdullah Sulong,2005 : 98).
Perkembangan ilmu Islam dan sikap keterbukaan Tamadun Islam telah berjaya memperkenalkan Islam di mata dunia dan menjadi penyebab kepada era kebangkitan (Renaissance) di Barat. Keterbukaan ilmu Islam telah menjadi pemangkin kepada lahirnya kesedaran ilmu di Barat yang pada ketika itu dalam kegelapan dan kemunduran. Justeru, tamadun Barat sebenarnya adalah tamadun baru yang lahir selepas daripada tamadun Islam kesan pertembungan Tamadun Islam di Barat sarna ada secara aman ataupun secara perang.
DEFINISI HEGEMONI
Istilah hegemoni berasal daripada istilah Yunani, hegeisthai (to lead). Konsep hegemoni banyak digunakan oleh ahli sosiologi untuk menjelaskan fenomena terjadinya usaha untuk mempertahankan kekuasaan oleh pihak penguasa. Perkataan hegemoni dalam perkataan Inggeris hegemony membawa makna pengaruh atau penguasaan. Perkataan hegemoni dalam kamus bermaksud pengaruh atau dominasi sesebuah negara atas negara-negara lain. Pengaruh dan dominasi ini merangkumi pelbagai sudut seperti politik, ekonomi, sosial, budaya, ketenteraan, pendidikan, perundangan dan sebagainya (Azhar Muhammad & Abdullah Sulong, 2005 : 99).
Hegemoni boleh didefinisikan sebagai "hegemony is the dominance of one group over other groups, with or without the threat of force, to the extent that, for instance, the dominant party can dictate the terms of trade to its advantage; more broadly, cultural perspectives become skewed to favor the dominant group. Hegemony controls the ways that ideas become 'naturalized' in a process that informs notions of common sense."
Secara jelas hegemoni sebenarnya bermaksud dominasi oleh satu kelompok terhadap kelompok lainnya, dengan atau tanpa ancaman kekerasan, sehingga idea-idea yang diketengahkan oleh kelompok dominan terhadap kelompok yang didominasi diterima sebagai sesuatu yang wajar (common sense). Dalam hegemoni, kelompok yang mendominasi berhasil mempengaruhi kelompok yang didominasi untuk menerima nilainilai moral, politik dan budaya dari kelompok dominan (kelompok yang berkuasa). Hegemoni juga boleh diterima sebagai sesuatu yang wajar, sehingga ideologi kelompok dominan dapat disebarkan dan dipraktikkan. Nilai-nilai dan ideologi hegemoni ini diperjuangkan dan dipertahankan oleh pihak dominan sehingga pihak yang didominasi taat terhadap kepimpinan kelompok penguasa. Simon (1982) memberikan pengertian hegemoni dengan melihatnya sebagai strategi mempertahankan kekuasaan "... the practices of a capitalist class or its representatives to gain state power and maintain it later. "
GERAKAN HEGEMONI BARAT
Perluasan pengaruh atau hegemoni telah digunakan oleh Barat sebagai dasar untuk mewujudkan negara sekutu atau hubungan satelit dalam meluaskan jaringan pengaruhnya. Fenomena ini dianggap sebagai satu bentuk penjajahan baru berasaskan kepada kesempurnaan pembentukan proses demokrasi dan mewujudkan kebebasan. Barat yang diketuai oleh Amerika Syarikat dan sekutunya telah menjalankan pelbagai agenda hegemoni untuk mendominasi dunia khususny'a negara bukan Barat dengan polisi-polisi yang mereka pegang (Azhar Muhammad & Abdullah Sulong, 2005 : 99) :
(a) Usaha Barat mengekalkan keunggulan militari melalui dasar dan perjanjian senjata nuklear, biologikal dan kimia yang ternyata berat sebelah.
(b) Usaha mempromosikan hak asasi manusia dan demokrasi ala-Barat
(c) Menjaga integriti negara bangsa Barat dengan menyekat kebanjiran imigran ke Barat.
Hegemoni Barat ini mudah tersebar luas di kalangan masyarakat luar Barat kerana mereka menguasai teknologi komunikasi. Pendominasian dalam komunikasi ini termasuk bahasa komunikasi luas dunia di mana bahasa Inggeris iaitu bahasa utama peradaban Barat telah berjaya dinobatkan sebagai bahasa komunikasi dunia. Segala urusan pengantarabangsaan dalam semua aspek politik, ekonomi dan so sial menggunakan bahasa Inggeris sebagai utama. Barat juga mampu mendominasi dunia dengan polisi-polisi mereka kerana mereka jugalah yang menguasai ekonomi dunia. Sistem perbankan antarabangsa dunia seperti Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) dan World Bank adalah di bawah penguasaan mereka. Barat khususnya Amerika Syarikat mengawal mata wang di mana US Dollar dijadikan pengukur nilai mata wang dunia.
Satu lagi cara yang dilakukan oleh Barat dalam mengukuhkan hegemoninya ke atas dunia ialah dengan memomokkan idea Islam ganas, ekstrim, fanatik, tiada toleransi dan Islamlah yang bertanggungjawab atas segala keganasan dunia hari ini. Perang terhadap pengganas adalah 'modal baru' Barat bagi menindas negara-negara Islam pada hari ini. Penjajahan bentuk baru ini telah bermula selepas bermulanya perang ekonomi, intelektual, diplomatik, budaya dan ideologi. Penjajahan atau dikenali sebagai neo-kolonialisme ini sedang menuju kemuncaknya apabila Amerika telah menggerakkan kuasa ketenteraannya dengan begitu meluas. Ini jelas terbukti selepas berlakunya serangan 11 September 2001 yang meruntuhkan World Trade Centre di Amerika Syarikat apabila Barat terus menuduh kumpulan Islam al-Qaeda di bawah pimpinan Osama ben Laden sebagai kumpulan yang bertanggungjawab merancang serangan tersebut. Kesannya, Amerika telah menggerakkan kuasa ketenteraannya di bumi Asia Barat dengan alasan ingin menghapuskan kumpulan pengganas ini.
Terrorism atau keganasan telah menjadi perhatian seluruh dunia selepas peristiwa serangan dahsyat ke atas Amerika Syarikat iaitu di Washington dan di New York pada 11 September 2001 di mana tuduhan demi tuduhan tanpa bukti kukuh berterusan dilemparkan kepada umat Islam yang dikatakan menjadi dalangnya. Semenjak itu, umat Islam terus dihujani dengan pelbagai tohmahan dan tuduhan yang mencemar agama Islam dan pelbagai propaganda yang melampaui batasan.
Hakikatnya, apa yang diwar-warkan oleh Amerika menerusi penguasaan medianya terhadap dunia mula dipertikai. Peristiwa ini bagaikan satu usaha untuk melenyapkan Islam kerana kebanyakan mangsa adalah umat agama tersebut yang turut dimomokkan sebagai pengganas. Tragedi 11 September 2001 mula dikatakan sebagai satu pembohongan besar yang sengaja diadakan bagi menghalalkan tindakan Bush untuk terus menyakiti umat Islam. Bush tidak rasa bersalah kerana telah diyakinkan tindakannya itu tepat sehingga beliau sanggup mengorbankan nyawa rakyatnya sendiri.
Hari ini, kesahihan peristiwa 11 September yang dikatakan dirancang oleh pengganas Islam mula dipersoal bukan hanya oleh penduduk dunia Islam tetapi rakyatnya sendiri. Punca keruntuhan bangunan World Trade Centre pula disiasat dan ternyata keruntuhan itu bukan disebabkan oleh pelanggaran kapal terbang 'pengganas' sebaliknya disebabkan oleh bahan letupan yang dipercayai diletakkan di kedua-dua menara World Trade Center ketika bangunan itu meletup menyebabkan tiang-tiang konkrit, komputer, kerusi dan meja bertebaran ke udara akibat letupan tersebut (Uusan Malaysia, 23 Jun 2006: 20).
Tragedi 11 September 2001 itu dijadikan alasan kuat oleh Amerika untuk mengebom Afghanistan dalam usaha mereka memburu Osama ben Laden dan kumpulan al-Qaeda yang dituduh mendalangi tragedi tersebut. Laporan media yang berat sebelah dan tanpa siasatan telah menuduh Osama bin Laden secara tidak langsung umpama menghalalkan segala tindakan Amerika. Inilah bukti sikap prejudis Barat di mana sikap dan media mereka dalam melaporkan berita yang berkaitan dengan keganasan amat dikesalkan. Sesuatu yang tidak adil apabila mereka cuba membela dan menyembunyikan keganasan golongan militan, komunis dan penceroboh seperti kezaliman regim Yahudi di Israel tetapi sebaliknya sering memperbesar-besarkan isu berkaitan umat Islam (Khairul Azhar Idris, 2002: 5).
Walaupun terdapat unsur yang sarna malahan lebih ekstrim lagi di kalangan penganut agama-agama lain seperti Yahudi, Hindu dan Kristian, tetapi mereka ini terlepas dari dikategorikan sebagai pengganas mengikut kacamata Amerika. Contoh yang begitu ketara, korban keganasan puak Kristian Orthodok Serb, walaupun sudah terbukti dan bilangan mangsa yang jauh lebih ramai tetapi tindak balas Amerika tidak secepat dan sedahsyat yang dilakukan terhadap puak Islam Taliban. Barat umpama memberi ruang yang cukup kepada puak Serb untuk membelasah umat Islam Bosnia agar tidak tertegak sebuah negara Islam di tengah benua Eropah (Pahrol Mohamad Juoi, 1998 : 2).
Walaupun negara-negara Islam khususnya Malaysia telah berkali-kali mengingatkan dunia untuk terlebih dahulu memberi tafsiran yang betul tentang siapakah pengganas dan mencari sebab kenapa berlakunya keganasan, namun suara itu tidak diendahkan. Bukan Barat tidak tahu tetapi tidak mahu menganalisa perkara ini secara adil. Dan untuk kesekian kalinya, Islam seolaholah diletakkan di kandang pesalah, didakwa dan disabitkan dalam mahkamah yang diadili oleh Barat dan kuncu-kuncunya. Barat sebenamya bukan mencari keadilan tetapi sekadar mencari alasan untuk mengukuhkan lagi kuasanya ke atas negaranegara Islam. Inilah antara dasar yang digunakan oleh Barat dalam meluaskan pengaruhnya ke dunia-dunia bukan Barat.
PERLUASAN HEGEMONI MELALUI DASAR LUAR AMERIKA DI ASIA
Amerika Syarikat tidak pernah bebas daripada kecurigaan yang menjadi titik hitam dalam diri mereka khususnya terhadap negara-negara di Asia. Ini kerana dalam sejarah dunia, tidak ada mana-mana negara di benua lain yang sehebat negara-negara di Asia yang menentang dasar penjajahan dan kolonialisme Barat. Dan dalam masa yang sarna Amerika Syarikat begitu gigih menentang imperialisme dan percubaan kuasa-kuasa lain dalam meletakkan pengaruh politik mereka di kawasan Asia. Amerika Syarikat mampu memperoleh jajahan secara paksa sebagaimana yang pernah dibuktikan dengan merampas Filipina daripada Sepanyol.
Selepas berakhirnya Perang Dingin, ruang lingkup dalam mentadbir dasar luar Amerika Syarikat semakin meluas. Para pengkaji hubungan antarabangsa mendapati peraturan yang menentukan rentak tari hubungan Amerika Syarikat dengan negaranegara lain telah mengalami perubahan pesat. Hubungan antarabangsanya bukan lagi sekadar mencakupi perhubungan serantau malah merentasi sempadan. Jangkauannya menjadi global atas dasar globalisasi dunia tanpa sempadan yang diamalkannya. Sarna ada disukai atau tidak, kedaulatan sesebuah negara semakin mudah dicabuli (Shahrom TM Sulaiman, 2002: 19).
Hegemoni iaitu perluasan pengaruh ke atas negara lain telah digunakan oleh Amerika Syarikat sebagai dasar untuk mewujudkan negara sekutu atau hubungan sateliti dalam meluaskan jaringan pengaruhnya. Walaupun globalisasi memendekkan tindakan ketenteraan, ia telah membawa Amerika Syarikat ke mercu dengan elemen globalisasi yang menghakis kecekapan dan kadaulatan sesebuah negara. Amerika juga pernah menyatakan kebimbangannya dengan kebangkitan China dari aspek ekonomi dan ketenteraan. China dengan pasaran domestiknya sentiasa menimbulkan kecemburuan Amerika Syarikat untuk menebus pasarannya.
Dalam
melaksanakan dasar luarnya, Amerika Syarikat sering menggunakan prinsip hak
asasi manusia sebagai pendekatannya dan sering menghukum negaranegara lain
dengan membatalkan bantuan yang diberikannya dalam usaha mempengaruhi
negara-negara berkenaan supaya lebih berperikemanusiaan terhadap rakyatnya
sendiri. Pemberian bantuan ekonomi kepada negara-negara bermasalah seperti
Indonesia, Mexico dan Korea melalui Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) sebenarnya
percubaan Amerika Syarikat dalam meluaskan hegemoninya melalui liberalisasi
pasaran (Shahrom TM Sulaiman, 2002: 22).
Amerika
Syarikat sebagai satu kuasa besar atau sebagai ketua polis dunia dan
antarabangsa akan terus melanjutkan tradisi dasar luarnya yang
menguntungkannya, sarna ada dari segi ekonomi, politik, keselamatan dan apa
sahaja yang boleh menjamin kelangsungan hegemoninya. Cita-cita sejagat seperti
hak asasi manusia, demokrasi dan keadilan yang sering dilaungkan hanyalah
sebagai retorika kosong yang merendahkan lagi nilai kemanusiaan (K.S Nathan,
1987 : 45).
Malaysia
juga tidak terkecuali daripada menerima pengaruh daripada Barat. Bermula dengan
penjajahan Inggeris ke atas Tanah Melayu yang secara langsung telah dapat
menyerapkan nilai-nilai kebaratan dalam sistem politik, ekonomi dan sosial
masyarakat Melayu. Dasar-dasar Barat yang diperkenalkan Inggeris telah mula
tersebar dalam kotak fikiran masyarakat Melayu. Walaupun Inggeris telah lama
meninggalkan Tanah Melayu dan Tanah Melayu telah lama merdeka, namun dasardasar
Inggeris masih digunapakai dan pemikiran masyarakat Melayu masih ke arah Barat
hingga ke hari ini. Memang tidak terlihat secara jelas hegemoni Barat ke atas
Malaysia dibandingkan hegemoni Barat kepada dunia Islam lain menerusi tindakan
ketenteraannya namun hegemoni secara halus yang disebarkan oleh Barat semenjak
zaman kolonialisme masih terus kita rasai.
KESIMPULAN
Kebangkitan
tamadun Barat selepas kejatuhan kerajaan Islam Sepanyol telah membuka era baru
kepada dasar penguasaan Barat terhadap negara lain terutamanya negara Islam.
Kebangkitan yang diiringi dengan pelbagai kemajuan ketenteraan, ekonomi dan
kewangan telah menjadikan Barat sebuah kuasa yang menggunakan kuasanya untuk
kepentingan diri sendiri. Barat yang diketuai oleh Amerika Syarikat menjalankan
pelbagai dasar luar yang kononnya untuk menegakkan keadilan namun semuanya
ternyata hanya retorika mereka sahaja.
Bagi
mereka, sesiapa sahaja yang tidak menyokong mereka akan dikenakan pelbagai
tindakan antaranya: sekatan bekalan makanan, perubatan, ekonomi dan lainlain.
Inilah yang dialami oleh negara-negara Islam yang cuba mencari keadilan sebenar
yang diperkatakan oleh Barat. Negara-negara miskin dunia tidak ketinggalan
ditindas
"melalui bantuan Tabung Mata Wang Dunia namun
sebenarnya di sebalik bantuan itu, negara tersebut terus ditindas.
Inilah
senario semasa yang dialami oleh dunia lebih-Iebih lagi selepas berakhirnya
Perang Dingin di mana kuasa Amerika Syarikat semakin melampaui batasan.
Lebih-Iebih lagi apabila globalisasi yang mereka cipta dan war-warkan telah
mula meresap dalam setiap inci kehidupan manusia di dunia hari ini.
GLOBALISASI
Pengenalan:
Globalisasi adalah satu transformasi yang telah melanda dunia iaitu era dunia tanpasempadan.Proses globalisasi mula berkembangmelalui penciptaan dan pencapaian terkini dalamsejarah peradaban manusia.
ISU-ISU GLOBALISASI
Media
Globalisasi
yang diperkenalkan oleh Barat menjadikan media komunikasi sebagai alat utama
yang mampu menyebarluaskan segala maklumat. Oleh kerana Barat menguasai media
komunikasi dunia, segala berita dan maklumat yang disiarkan di seluruh dunia
adalah lebih berpihak kepada mereka dan menindas mana-mana negara yang tidak
bersekongkol dengan mereka khususnya negara-negara Islam. Ilmu dan maklumat
dengan mudah boleh diakses oleh sesiapa sahaja di duma ini dengan kecanggihan
teknologi internet dan komputer.
Barat sebagai pengasas alat komunikasi dunia dengan sendirinya mampu menjadi kuasa pertama yang mampu menghasilkan banyak syarikat-syarikat gergasi media cetak dan media elektronik. Kerana media di bawah kawalan mereka, segala berita dan maklumat tentunya menyebelahi mereka dan sebaliknya menindas musuh-musuh mereka. Misalnya, agensi berita antarabangsa terutamanya dari Amerika Syarikat menentukan dengan meluasnya bagaimana maklumat tentang peristiwa antarabangsa diolah dan dipersembahkan kepada masyarakat dunia. Sesuatu peristiwa itu diolah dan ditafsirkan oleh mereka bagi memperoleh kepentingan-kepentingan tertentu.
Kesan
terburuk globalisasi media yang dirasai oleh masyarakat Muslim di Malaysia
khususnya dan penduduk dunia lain umumnya ialah kebanjiran maklumat yang tidak
berguna. Islam hakikatnya adalah agama yang menekankan kecintaan kepada ilmu
dan hikmah dan memandang serius kepada lambakan maklumat yang tidak berguna.
Kita tahu bahawa lambakan maklumat yang tidak berguna ini amat mudah diakses
dengan kecanggihan teknologi maklumat terkini. Kerana itu, maklumat yang tidak
benar dan tidak berguna ini sukar untuk dibendung daripada terus mengalir ke
dalam masyarakat kita. Apa yang merisaukan ialah fenomena kebanjiran maklumat
yang tidak berguna ini kerana maklumat sebegini mudah menarik minat anak-anak
muda dan remaja yang sedang meningkat naik.
Selain
masalah bahaya maklumat yang tidak berguna ini, kita juga berhadapan dengan
masalah jurang perbezaan peluang untuk mengakses maklumat. Jurang ini jelas
ketara antara masyarakat bandar dan masyarakat luar bandar. Untuk itu, kerajaan
kita khususnya telah dan sedang membuat berbagai aktiviti bagi mendedahkan
masyarakat di luar bandar akan kepentingan 'celik IT' dengan menyediakan
berbagai bantuan dan kelengkapan komputer yang mampu menarik minat masyarakat
luar bandar dan seterusnya mendedahkan mereka kepada dunia globalisasi.
Ekonomi
Globalisasi
ekonomi ialah antara dimensi globalisasi yang mampu memberi kesan secara tidak
langsung kepada globalisasi dimensi lain. Globalisasi ekonomi ialah satu kod
undang-undang ekonomi seragam yang diamalkan dan digunapakai oleh seluruh
masyarakat dunia. Ia membawa kepada penghapusan halangan ekonomi antara sebuah
negara dengan negara lain pada kadar yang amat pantas terutamanya dalam tiga
aspek utama ekonomi iaitu perdagangan, kewangan dan pelaburan. Globalisasi
berlaku dalam ketiga-tiga aspek ini apabila dasar-dasar kerajaan yang mengawal
ekonomi asing daripada mempengaruhi ekonomi tempatan semakin longgar dan ekonomi
tempatan terpaksa mengikut rentak ekonomi asing yang akhirnya meminggirkan
ekonomi tempatan. Ia berlaku dengan mudah akibat perubahan teknologi di mana
wang boleh dipindahkan, mata wang diniagakan dan saham boleh dibeli dengan
mudah.
Dalam globalisasi ekonomi, pasaran saham diglobalkan dengan pelabur-pelabur asing boleh membawa wang keluar dan masuk dari sesebuah pasaran. Dengan kadar mata wang yang tidak tetap dan pasaran modal terbuka, spekulasi mula muncul dan membawa kepada manipulasi mata wang dan saham. Ia kemudiannya membawa kepada peranan tiga buah institusi yang benar-benar menyebarkan globalisasi iaitu Dana Kewangan Antarabangsa (IMF), Bank Dunia dan Pertubuhan Perdagangan Sedunia (WTO) (Utusan Malaysia, 15 April 2001:3).
Dalam
globalisasi ekonomi, telah berlaku peningkatan dalam kebergantungan perniagaan
terhadap ekonomi. Firma-firma dan perniagaan terus meningkat dan berlakunya
peningkatan dalam pelaburan asing secara langsung di dalam aktiviti ekonomi
sesebuah negara. Globalisasi ekonomi dapat dilihat melalui perluasan perusahaan
melampui sempadan negara. Perspektif ini dapat dilihat melalui tiga tahap :
(1) Pertama ialah perusahaan antarabangsa yang mempunyai aktiviti di
luar sempadan nasional dan meliputi eksport, import dan penghasilan bukan bahan
mentah.
(2) Kedua ialah perusahaan multi nasional, iaitu perusahaan yang
menjalankan aktivitinya di berbagai negara.
(3) Ketiga ialah perusahaan global yang melihat ekonomi dunia
sebagai satu.
Perusahaan tersebut mendapatkan bahan mentah dan menjual barangan secara global.
Globalisasi
ekonomi mampu membawa kepada pelbagai krisis dan spekulasi pasaran. Serangan
para spekulator telah mengakibatkan nilai mata wang sesetengah negara jatuh
merudum berbanding dengan Dollar Amerika. Umpamanya kita menyaksikan pada 2
Julai 1997 bermulanya krisis ekonomi
Asia di mana
Baht Thai jatuh begitu teruk, diikuti dengan Korea Selatan,
Indonesia dan Malaysia. Usaha penyelesaian secara tradisional oleh Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) kepada beberapa buah negara yang ditimpa krisis juga menemui kegagalan (Ismail Awang, 1999: 152). Di Malaysia, kita masih'mampu bertahan kerana kebijaksanaan pemimpin kita dalam menyelesaikan kemelut ekonomi yang merudum ketika itu.
Di
samping itu, Malaysia amat beruntung kerana dari aspek perdagangan kita
mendapat faedah dari globalisasi dan turut mendapat faedah buruk. Ini kerana,
harga eksport komoditi kadang kala boleh jatuh amat rendah dan kadang kala
boleh memuncak dengan tinggi sekali. Malaysia mendapat faedah dari globalisasi
kerana ia sebuah negara perdagangan. Kita juga berdagang barangan elektronik
yang telah membawa keuntungan kepada negara dan pekerjaan rakyat. Tetapi kepada
negara lain seperti Afrika, industri mereka lemah dan sukar untuk bersaing
dengan barangan import yang lebih murah. Inilah realiti dunia globalisasi
ekonomi di mana negara yang bijak mencari sumber hasil negara dapat bersaing
dengan negara maju manakala negara yang kurang sumber bahan asli dan kurang
aset sukar untuk bersaing bersama negara maju dan mengakibatkan negara miskin
terus miskin dan terpinggir dalam kelancaran arus globalisasi.
Politik
Globalisasi
politik juga telah tersebar luas ke seluruh dunia dengan kehebatan penawaran
ilmu dan teknologi komunikasi yang mampu menyebarluaskan segala maklumat. Untuk
itu, kita perlu menghadapi cabaran penyebaran ideaidea dan fahaman politik yang
salah seperti demokrasi ala Barat, pluralisme dan hak-hak asasi manusia.
Salah
satu isu terpenting dalam dimensi politik globalisasi ialah fenomena
'deterritorialization' (penyalahwilayahan) iaitu satu proses dan tindakan
politik yang melintasi perbatasan wilayah negara. Dalam melaksanakan kuasa,
terdapat penggunaan kuasa, terdapat penggunaan pemaksaan dan pemantauan secara
sistematik melalui badan-badan berkuasa seperti tentera, polis dan sebagainya.
Terdapat idea mengenai demokrasi dan hak asasi manusia yang dianggap prinsip sejagat
yang mesti diterima oleh seluruh umat manusia. Penyebaran idea ini diterajui
oleh Amerika Syarikat (Amran Muhammad et aI, 2001 : 419).
Kemerdekaan
sesebuah negara pada masa kini tidak mempunyai makna yang besar selain daripada
tampuk pemerintahan diserahkan kepada masyarakat tempatan. Namun hari ini,
politik antarabangsa didominasi sepenuhnya oleh beberapa buah negara kuasa
besar (super power) yang secara tidak langsung menggambarkan dominasi dunia
Barat. Kita lihat sahaja contohnya di Iraq pad a hari ini. Amerika Syarikat
yang mendominasi Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)
dengan kuasa vetonya bersama-sama dengan negara Rusia, United Kingdom dan
Perancis telah campur tangan dalam politik dalaman Iraq.
Boleh
dikatakan dalam hampir semua persengketaan wilayah dan antarabangsa sarna ada
di Somalia, Bosnia-Herzegovina, Palestin, Kashmir, Iraq dan lain-lain, Amerika
Syarikat telah terlibat secara langsung dengan menggambarkan diri mereka
sebagai 'polis dunia'. Kedudukan Amerika Syarikat sebagai sebuah kuasa besar
dunia yang tidak boleh ditandingi adalah disebabkan kekuatan ketenteraan dan
militarinya. Setelah berakhirnya Perang Dingin dan dengan kejatuhan Soviet
Union, Arnerika Syarikat telah muncul satu-satunya kuasa besar dunia yang tidak
boleh ditandingi (Amran Muhammad et al, 2001: 419).
Budaya
Pada
hari ini, dunia Barat terutama Amerika Syarikat telah membanjiri dunia dengan
pengeksportan budayanya. Berlaku pertukaran dan pernyataan simbol yang
mencerminkan kehidupan manusia dari segi gaya hidup, kepercayaan, citarasa, dan
lain-lain dari Barat ke dunia luar. Ia dilahirkan secara material dan bukan
material dalam kehidupan individu dan kelompok iaitu satu fenomena yang sudah
melepasi perbatasan negara. Kebudayaan merupakan cara hidup seharian manusia
dalam sesebuah masyarakat atau organisasi. Pad a zaman dahulu manusia dalam
sesebuah masyarakat sanggup berperang kerana mempertahankan budaya hidup mereka
yang dicemar atau dicerobohi oleh pihak lain. Antara cabaran globalisasi yang
perlu diperbahaskan adalah cabaran ke atas aspek sosial budaya. Ia adalah satu
persoalan yang sangat kritikal kerana sesudah terlerainya benteng sosio-budaya
sesuatu kelompok masyarakat dapat disempurnakan maka segala usaha bagi
mengatasi masalah lain adalah lebih mudah.
Golongan muda sebahagian besarnya sudah terheret di dalam proses globalisasi sosio-budaya. Melalui pelbagai salman, golongan belia akan menjadi dan terus menjadi sasaran utama globalisasi yang didalangi oleh syarikat-syarikat multinasional dan transnasional. Sesungguhnya tidaklah sesuatu yang mengejutkan apabila sistem sosio-budaya masyarakat muda kini sudah dirungkai sehingga segala nilai tradisi kita sedang melalui proses penghakisan yang amat ketara. Dalam keghairahan untuk mengejar gaya hidup ala Barat, anak-anak muda ini secara umumnya kini sudah tidak merasa bersalah dengan gaya peniruan secara bulat budaya hidup barat (Utusan Pengguna, 17 November 1997 : 23).
Pengamatan yang jelas dapat membuktikan fenomena ini adalah menerusi kesankesan globalisasi budaya di bawah:
(1) Budaya Makan : Pelbagai jenis makanan Barat telah dapat dinikmati dan semakin popular di seluruh dunia. Makanan Jepun pun sudah boleh diterima oleh masyarakat Malaysia. Spaghetti, pasta, minuman bergas seperti Coca Cola tidak hanya boleh didapati di Barat malahan di seluruh dunia.
(2) Budaya Fesyen : Anak-anak muda semakin ghairah mengikuti segala perubahan fesyen yang berlaku di Barat. Jenama-jenama alat solek seperti Maybeline, Christian Dior dan jenama pakaian seperti Versace, Bonia, Padini menjadi pilihan generasi muda walaupun mahal harganya (Azhar Hj. Mad Aros et aI, 2000 : 84).
(3) Budaya Kerja : Syarikat pengeluaran di era globalisasi juga terdiri daripada berbilang kaum dari negara-negara di dunia. Umpamanya, syarikat Espirit di mana ketua grafiknya dari Jepun, juru gambarnya dari Itali, arkiteknya dari Perancis dan Itali.
(4) Budaya Hidup : Majlis-majlis sosial yang menonjolkan acara-acara ala barat serta dunia lakonan dan pembikinan filem cara barat. Di samping itu, masyarakat dunia hari ini lebih terdedah kepada budaya hidup yang menggunakan produk rokok yang menajakan budaya hidup barat.
(5) Budaya Muzik dan Hiburan : Muzik jazz, rock, disco dan yang terkini muzik 'black metal' telah mula menguasai dunia. Tempat hiburan seperti Disneyland juga diadakan di luar dari negara. Contohnya, di Jepun dengan panggilan Tokyo Disneyland (1987) dan di Marne-La-Valle di Paris dengan panggilan Euro Disneyland (1992).
(6) Budaya Bahasa: Bahasa Inggeris adalah alat perhubungan dan komunikasi terpenting antarabangsa dan digunakan secara globaL Ini menunjukkan kejayaan globalisasi bahasa yang diterajui oleh Amerika. Terdapat penyebaran budaya konsumer Amerika Syarikat ke seluruh dunia, satu proses yang disebut sebagai ' McDonaldisation of Society'. Untuk mencapai maksud itu, budaya konsumer perlu disebarkan seluas-Iuasnya supaya lahir penyeragarnan budaya dan gaya hidup.
KESIMPULAN
Pada hari ini, kita berada pada zaman di mana proses penyeragaman yang amat ketara sedang berlangsung. Akibat dari apa yang dikatakan sebagai globalisasi, kita amat pasti bahawa hampir segala aspek dalam kehidupan kita ini tidak akan terlepas dari disentuh oleh konsep globalisasi. Hampir semua aspek kehidupan kita sedang menjalani proses globalisasi yang sebenarnya adalah untuk mengheret diri kita ke dalam suatu sistem hidup yang diseragamkan di seluruh dunia.
Tidak ada aspek kehidupan yang tidak disentuh oleh proses globalisasi. Tidak ada sektor pembangunan dan kemajuan sesebuah negara yang sepi dari sentuhan globalisasi. Namun begitu, dalam keghairahan untuk diglobalkan sarna ada dalam bidang ekonomi, sosial dan politik, kita jangan sekali-kali terputus dari budaya dan akar sejarah kita sendiri. Kita perlu ada pegangan kita sendiri agar kita tidak mudah tertipu dengan laungan keadilan dan kesamarataan universal yang ternyata palsu.
No comments:
Post a Comment